Knights

Knights
POMRAD
Jakarta Records
Style:
Dance - Jazz Fusion - Electronics

Je huivert als je het woord jazz hoort? Je denkt aan moeilijke muziek die je alleen maar na een honderdtal beluisteringen door hebt? Nou, misschien is Pomrad wel de ideale oplossing om je over de streep te trekken. Adriaan Van de Velde, Pomrad dus, is immers een artiest die gretig in het grote jazzboek graait, maar het uiteindelijke resultaat is niet alleen uiterst dansbaar, maar zelfs toegankelijk tot vrij poppy.

Na de twee ep’s Vlotjes en This day werd deze Antwerpse keyboardspeler meermaals aangeduid als een te volgen talent. Pomrad zat eerder in een jazzkwartet, en werd vier keer genomineerd voor de Red Bull Elektropedia Awards. Als we je er nog bij vertellen dat zijn muziek vaak wordt vergeleken met Warp!-artiesten als Hudson Mohawke, Rustie en Flying Lotus, weet je meteen dat we het over intelligente dansmuziek hebben (ofschoon we de term wel wat haten!)

Nu goed, nu is er de eerste lp en de befaamde producer kreeg meteen de steun van grootheden als Billie, Sylvie Kreusch van Soldier’s Heart, de Brusselse Milla Brune en zelfs Selah Sue.

Knights telt zestien tracks en alhoewel ze allemaal elementen van jazz fusion en hiphop bevatten, klinkt ieder nummer toch anders. Het is allemaal uiterst dansbaar, maar je kan er evengoed van genieten als je languit in de zetel ligt en van één of ander boek geniet. Vaak ontaarden de songs gewoon in aangename pop waarbij je wel eens aan de jaren 80-platen van Herbie Hancock (Rockit, weet je wel!) denkt.

Wie wil weten hoe dat live klinkt, kan op 16 mei naar de Botanique, want tijdens Les Nuits maakt Pomrad deel uit van de Nuit Belge.