JEREMIAH JOHNSON – UNEMPLOYED HIGHLY ANNOYED

Album Review

Album: 
JEREMIAH JOHNSON – UNEMPLOYED HIGHLY ANNOYED
Artist: 
Jeremiah Johnson
Record Label: 
Ruf Records
Style: 
Bluesrock, Southern Bluesrock
Date: 
30/10/2020
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
JEREMIAH JOHNSON – UNEMPLOYED HIGHLY ANNOYED
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jeremiah Johnson, geboren en getogen in St. Louis, is de stem van de blues van de Mississippi rivier die zich vermengt met de strijd van alledag. Op zesjarige leeftijd begon Jeremiah gitaar te leren, geïnspireerd door zijn rijke St. Louis blues erfgoed en legendarische gitaristen, zoals Alvin Lee, Eric Clapton en Hank Williams Sr. en Jr. Met deze invloeden begon Johnson aan zijn muzikale basis te bouwen. Na zijn verhuizing naar Houston, Texas, eindigde Johnson in 1999, gedurende drie achtereenvolgende jaren in de Houston Regional Blues Challenges op de eerste plaats. Johnson keerde in 2009 terug naar St. Louis en mengde de Texas stijl met St. Louis blues om het unieke geluid te creëren dat je vandaag hoort in zijn muziek. De tien jaar dat Johnson woonde en optrad in Texas veranderde zijn muziekstijl op verscheidene manieren en dat kan je vandaag nog steeds in zijn muziek horen. In 2010 verscheen Jeremiah's debuutalbum '9th & Russell'. In 2011 was Johnson de trotse winnaar van de IBC Challenge van de St. Louis Blues Society en mocht zo St. Louis vertegenwoordigen op de IBC in Memphis, TN. In september 2014 filmde Johnson zijn concert in het historische Capitol Theatre in het centrum van Burlington, IA en bracht het uit op DVD met als titel 'Ride the Blues'. Het concert werd opgenomen door de Australische producer/regisseur Gary Glenn. In 2014 verscheen het derde album 'Grind' met Devon Allman als producer en met de Award winnende Yonrico Scott op drums. Dat was tot dan het meest succesrijkste album van Johnson en het raakte tot op de achtste plaats in de Billboard Blues Charts. De opvolger 'Blues Heart Attack' uit 2016 deed het nog beter en raakte tot op plaats vijf in de Billboard Blues Charts. In 2018 tekende Jeremiah Johnson een platencontract bij Ruf Records en bij dat label verscheen op 24 augustus 2018 het album 'Straitjacket', met Mike Zito als producer. Op veertien februari 2020, net op Valentijnsdag, verscheen 'Heavens To Betsy'. De verwachting was dat Jeremiah dit jaar weleens definitief kon doorbreken in Europa. Samen met Whitney Shay en Ryan Perry was Jeremiah Johnson één van de hoofdrolspelers van de Ruf Bluescaravan 2020 en daardoor kon hij zijn nieuwe album in de beste omstandigheden promoten. Spijtig genoeg besliste Covid 19 daar anders over. Het grootste gedeelte van de Ruf Bluescaravan werd geannuleerd. Met 'Unemployed Highly Annoyed' brengt Jeremiah Jonhson dit jaar al zijn tweede album uit. Het album bevat zeven originele, door Jeremiah Johnson geschreven songs en één cover, namelijk 'Cherry Red Wine' van Luther Allison.
 
 
 
 
 
 
Jeremiah Johnson neemt de gevaren van het COVID 19 virus net zo serieus als zijn muziek carrière. Maar hoe je het ook bekijkt, de Covid 19 pandemie van 2020 heeft hem feitelijk zonder werk gezet. Jeremiah boog de gedwongen rustperiode om in positieve energie en het album 'Unemployed Highly Annoyed' is het antwoord op de ongunstige situatie waarin Jeremiah en bij uitbreiding de gehele muziekwereld mee geconfronteerd wordt. Johnson zat maandenlang in quarantaine en besloot dat het tijd was om creatief te worden. Jeremiah besloot een album te maken met liedjes die geïnspireerd waren door de Covid 19 pandemie, zo probeerde hij de rollercoaster van emoties om te toveren in iets muzikaals. 'Unemployed Highly Annoyed' is een echt conceptalbum. Het werd old school en zo live mogelijk opgenomen om de emotie te behouden. Jeremiah Johnson, Paul Niehaus IV en Tony Antonelli zijn drie werkloze muzikanten die extreem gefrustreerd zijn door deze Covid 19 periode en alles wat er bij hoort. Ze hebben praktisch geen inkomen en ze proberen iets aan die toestand te veranderen.  De opener 'Burn Down The Garden' is een Southern bluesrocker. In dit nummer zingt Jeremiah dat de hele wereld op zijn kop staat door de Covid 19 pandemie, maar hij geeft ons tegelijk hoop dat met een beetje geloof, begrip en liefde alles wel weer goed zal komen. Het mooie melodieuze refrein staat in fel contrast met de stroves. Jeremiah beschikt over een goede en krachtige stem en zijn gitaarwerk is van uitstekende kwaliteit. In 'Muddy Black Water' zingt Jeremiah over je trots opzij zetten, overleven en je leven weer opbouwen. In dit nummer vraagt Jeremiah zich luidop af of de aarde genoeg heeft van de mensen die steeds maar meer nemen van de plaats waarop wij allen moeten leven. Hij haalt de klimaatverandering aan, met talrijke overstromingen en hevige stormen als gevolg. Daarnaast staat ook een groot deel van zijn land al een tijd in lichterlaaie. Drummer Terry Antonelli geeft het nummer een opdwepende en opwindende drumbeat. Paul Niehaus zorgt met zijn zwaar kloppende baslijn voor een uitstekende groove en zijn catchy toetsenwerk is heel bepalend voor de sound van 'Muddy Black Water'. Jeremiah zingt het nummer met veel overtuiging en ook hier zingt hij dat de mensen er in moeten geloven en hoopvol zijn dat de toekomst beter wordt. Met zijn uitstekend Wah Wah gestuurd gitaarwerk geeft Johnson het nummer een swampy touch.
 
 
 
 
 
 
De enige cover op het album is 'Cherry Red Wine' van blueslegende Luther Allison. Jeremiah zet een heel sterke versie neer. Hij speelt deze cover iets sneller dan het origineel. Heel het nummer is hij uitstekend en uitdrukkelijk aanwezig op zijn gitaar. Zijn vlijmscherp en splijtend bluesy snarenwerk is een lust voor het oor. Ook producer Paul Niehaus laat zich weer positief opmerken op het orgel. 'Cherry Red Wine' gaat over een drankprobleem en de vrees is dat met de quarantaine maatregelen er tijdens deze Corona periode meer depressies en drankproblemen zullen ontstaan. Dus ook dit nummer is onrechtstreeks verbonden aan Covid 19. 'Daddy's Gonna Out Tonight' is een aanstekelige vintage Southern rocker met heel wat Allman Brothers invloeden. Dit is misschien niet de juiste tijd om uit te gaan, maar Jeremiah kijkt alvast uit naar een betere tijd, wanneer het weer kan. Drummer Terry Antonelli en bassist Paul Niehaus zorgen weer voor de ideale basis, waarop Jeremiah Johnson al zijn duivels kan ontbinden op zijn sixstring en dat levert weer prachtig gitaarwerk op. Het absolute hoogtepunt op dit meer dan uitstekende album is de titeltrack 'Unemployed Highly Annoyed', een stomende funky rocker, die verscheidene sfeer en tempo wisselingen kent. Hier komt de sterkte en de klasse van dit geweldige powertrio volledig tot zijn recht. Jeremiah Johnson roept op om de strenge voorschriften en regels in verband met afstand houden en weinig sociale contacten na te leven en vol te houden tot dat de Covid pandemie over is. Terry Antonelli heerst met strak en energiek slagwerk en de beukende baslijn van Paul Niehaus is weer een genot om naar te luisteren. Paul is ook op zijn keyboards weer heel bepalend voor de sound van 'Unemployed Highly Annoyed'. Het samenspel tussen het orgel van Paul en de gitaar van Jeremiah geeft deze titeltrack nog een extra dimensie. Jeremiah toont nogmaals zijn klasse als gitarist met scheurend en spetterend snarenwerk.
 
 
 
 
 
 
In de werkelijk prachtige slowblues 'Different Plan For Me', zingt Jeremiah over het grote aantal doden vanwege Covid 19, maar ook over de geldproblemen en het thuis opgesloten zitten als gevolg van Covid pandemie. De wanhoop en de pijn dat uit het gevoelvol en scheurend snarenwerk klinkt zegt misschien nog meer over de onmacht dan de woorden die Jeremiah zingt. Niehaus schittert weer op bas en orgel. Hij draagt de melodie van 'Different Plan For Me' met zijn warme orgelklanken. We horen een heel ingetogen Jeremiah Johnson in de slowblues 'Love And Sympathy', waarin hij de uitdagingen en problemen van mensen die in quarantaine moeten leven onder de loep neemt. In die moeilijke omstandigheden worden dikwijls onterecht verwijten en beschuldigingen geuit naar mensen die het kortst bij elkaar staan en die geen fout hebben aan deze Covid pandemie. Instrumentaal zit het nummer weer erg mooi in elkaar, met het Hammond van Niehaus en de gitaar van Johnson weer in een absolute hoofdrol. De lange splijtende en vlijmscherpe gitaar solo waarmee Jeremiah 'Love And Sympathie' afsluit getuigt nogmaals van grote klasse. Het album wordt afgesloten met de Chuck Berry getinte rocker 'Rock'n Roll For The Soul', waarin Jeremiah het heeft over het verlangen om nog eens naar een concert te mogen gaan. Deze rock'n roll song zal zeker voor de nodige ambiance zorgen, wanneer Jeremiah Johnson opnieuw mag optreden. 'Unemployed Highly Annoyed' van Jeremiah Johnson is een keigoed album. Wat mij betreft misschien wel het beste album dat hij al ooit gemaakt heeft. De Covid 19 pandemie heeft in ieder geval de creativiteit van Jeremiah Johnson op een zeer positieve wijze geactiveerd. Met Paul Niehaus en Terry Antonelli heeft hij bovendien twee geweldige muzikanten aan zijn zijde. Misschien komt de Internationale doorbraak, ondanks de voorgaande mislukte maanden, er dan toch met enige vertraging. Hopelijk is Covid 19 vlug achter de rug en kan Jeremiah Johnson zijn fantastische album 'Unemployed Highly Annoyed' met hart en ziel gaan promoten. (9/10)
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
01 Burn Down The Garden
02 Muddy Black Water
03 Cherry Red Wine
04 Daddys Going Out Tonight
05 Unemployed Highly Annoyed
06 Different Plan For Me
07 Love And Sympathy
08 Rock N Roll For The Soul
 
Jeremiah Johnson: Zang en gitaren
Paul Niehaus IV:  Bas en toetsen
Terry Antonelli: Drums