JEREMIAH JOHNSON – STRAITJACKET

Album Review

Album: 
JEREMIAH JOHNSON – STRAITJACKET
Artist: 
Jeremiah Johnson
Record Label: 
Ruf Records
Style: 
Bluesrock
Date: 
24/08/2018
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
JEREMIAH JOHNSON – STRAITJACKET
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jeremiah Johnson, geboren en getogen in St. Louis, is de stem van de blues van de Mississippi rivier die zich vermengt met de strijd van alledag. Op zesjarige leeftijd begon Jeremiah gitaar te leren, geïnspireerd door zijn rijke St. Louis blues erfgoed en legendarische gitaristen, zoals Alvin Lee, Eric Clapton en Hank Williams Sr. en Jr. Met deze invloeden begon Johnson aan zijn muzikale basis te bouwen. Na zijn verhuizing naar Houston, Texas, eindigde Johnson in 1999 op de eerste plaats gedurende drie achtereenvolgende jaren in de Houston Regional Blues Challenges, gesponsord door de Houston Blues Society. Johnson keerde in 2009 terug naar St. Louis en mengde de Texas stijl met St. Louis blues om het unieke geluid te creëren dat je vandaag hoort in zijn muziek. De tien jaar dat Johnson woonde en optrad in Texas veranderde zijn muziekstijl op verscheidene manieren en die kan je vandaag nog steeds in zijn muziek horen. In 2010 verscheen Jeremiah's debuutalbum '9th & Russell'. In 2011 was Johnson de trotse winnaar van de IBC Challenge van de St. Louis Blues Society en mocht zo St. Louis vertegenwoordigen op de IBC in Memphis, TN. In september 2014 filmde Johnson zijn concert in het historische Capitol Theatre in het centrum van Burlington, IA en bracht het uit op DVD met als titel 'Ride the Blues'. Het concert werd opgenomen door de Australische producer/regisseur Gary Glenn. In 2014 verscheen het derde album 'Grind' met Devon Allman als producer en met de Award winnende Yonrico Scott op drums. Dat was tot dan het meest succesrijkste album van Johnson en het raakte tot op de achtste plaats in de Billboard Blues Charts. De opvolger 'Blues Heart Attack' uit 2016 deed nog beter en raakte tot op plaats vijf in de Billboard Blues Charts. Onlangs tekende Jeremiah Johnson een nieuw platencontract bij Ruf Records en bij dat label verschijnt op 24 augustus 2018 het nieuwe album 'Straitjacket', met Mike Zito als producer. Het album bevat twaalf songs, waarvan er elf door Jeremiah geschreven werden. De verwachtingen zijn erg hoog en met dit album mikt Johnson op een internationale doorbraak.
 
 
 
 
 
 
Jeremiah Johnson opent zijn vijfde album met de energieke titeltrack 'Straitjacket', een nummer over een vriendin die hem teveel controleert en Jeremiah in een dwangbuis dwingt en dat zint deze rocker niet en hij laat dan ook zijn ongenoegen merken. 'Straitjacket' is een opwindende bluesrocker met een funky edge. Tom Maloney schittert met een knappe rollende baslijn en saxofonist Frank Bauer haalt meteen op een fantastische wijze uit met een knappe saxofoon solo. Jeremiah beschikt over een goede en volle stem en ook zijn gitaarwerk kan dadelijk bekoren. Heel het nummer zit vol vlijmscherpe gitaar riffjes en in de vingervlugge verschroeiende solo bewijst Jeremiah dadelijk zijn klasse als gitarist. Erg sterke opener. Er wordt wat gas terug genomen in de rauwe bluesrocker 'Getting Tired'. Drummer Benet Schaeffer zorgt met strak slagwerk voor een geweldige groove. Bassist Tom Maloney schittert nogmaals met enorm sterk werk op zijn dikke snaren. Toch zijn het weer gitarist Jeremiah Johnson en saxofonist Frank Bauer die instrumentaal het nummer kleuren met hun enorme instrumentale virtuositeit. 'Getting Tired' heeft ook nog een positieve boodschap, namelijk dat oud worden niet altijd leuk is maar dat we moeten doorgaan en er het beste van maken tot de dag dat we sterven. Ook in de mooie bluesballade 'Blues In Her Eyes' pakken twee laatst genoemde heren uit met een uitstekende solo op saxofoon en gitaar. Jeremiah zingt dit treurige nummer, dat een geweldige melodie heeft, met erg veel gevoel. Gastmuzikant Lewis Stephens is constant en bepalend aanwezig op het orgel. Ik ben de leider van de roedel, de koning van de dwazen zingt Jeremiah in de swingende country rocker 'Keep On Sailing'. Dit aanstekelig nummer nodigt uit om de beentjes los te gooien. Jeremiah of Mike Zito kruiden het nummer met uitstekend slide werk op gitaar.
 
 
 
 
 
 
In het begin van 'Believe In America' drukt Jeremiah Johnson zijn liefde uit voor zijn land, maar eigenlijk gaat dit nummer over de hardwerkende Amerikanen die het moeilijk hebben (volgens Johnson zijn het de meeste mensen die hij kent). Jeremiah roept op om in het land te geloven, ondanks de demente, corrupte, zelfzuchtige, leugenachtige racisten die momenteel aan de macht zijn. 'Believe In America' begint traag en Jeremiah bouwt de song geduldig op en de saxofoon solo van Frank is weer om van te smullen. De sax solo rolt de rode loper uit voor een machtige ritme versnelling waarin Jerimiah uithaalt met geweldig snarenwerk op zijn sixstring en drummer Benet Schaeffer schittert met een fantastische drum beat. 'Believe In America' is één van mijn persoonlijke favorieten op dit uitstekende album. De meer dan zes minuten durende slowblues King & Queen' is een uitstekende slowblues, die bol staat van de erg knappe gitaar riffs van Jeremiah. Met de uitstekende en gevoelvolle snarensolo etaleert Jeremiah Johnson nogmaals zijn klasse als gitarist. Ook het opwindende 'Dirty Mind', waarin Jeremiah om twee s'nachts behoefte heeft aan een vriendin met vuile gedachten, duurt meer dan zes minuten en de song weet elke seconde te boeien. Het nummer heeft verscheidene uitstekende ritme en sfeer wisselingen en het blaaswerk van Frank Bauer op saxofoon is weer om duimen en vingers af te likken. De langzame Southernrocker '9th & Russell' heeft een geweldige groove en bassist Tom Maloney laat horen dat hij ook goed met de bottleneck overweg kan en kleurt dit nummer met uitstekend slidewerk. In de funky rocker 'Old School' zingt Jeremiah dat er tegenwoordig veel te snel naar een vuurwapen wordt gegrepen in Amerika. Toen Jeremiah nog jong was werd er gevochten en viel er soms een bloedneus of een blauw oog te bespeuren en dat was het. De jeugd van toen leerde lessen uit deze gevechten, maar dat is tegenwoordig niet meer het geval.
 
 
 
 
 
 
Het enige instrumentale nummer op het album is 'Bonneville Shuffle', dat een hoog 'Peter Gunn' gehalte heeft. Drummer Benet Schaeffer en bassist Tom Maloney zorgen voor de opwindende groove en saxofonist Frank Bauer voegt met uitstekend blaaswerk voor een soulvolle dynamiek. Johnson etaleert nogmaals zijn klasse als gitarist in deze instrumentale song. De vreemde eend in de bijt op dit album is de poppy zeemzoete ballade 'Hold My Hand', een ontroerend liefdeslied waarin Jeremiah zingt dat alles goed komt. Johnson slaagt erin om evenveel gevoel in zijn snarensolo te leggen als in zijn stem. Het album wordt afgesloten met de stomende Ten Years After cover 'Rock & Roll Music To The World'. In deze enige cover op het album is het producer Mike Zito die alle aandacht naar zich toetrekt, want hij neemt niet alleen het vocale gedeelte voor zijn rekening, hij zorgt ook nog voor het verschroeiende vlijmscherpe snarenwerk op de gitaar. De versie van Johnson is iets sneller dan het origineel, maar het blijft een stomend nummer met een geweldig sterk refrein. Knappe afsluiter. 'Straitjacket', het vijfde album van Jeremiah Johnson is een meer dan uitstekend album. Sterke songs, een uitstekende ritmesectie, fantastisch gitaar werk en een geweldige saxofoon zijn de ingrediënten van het album. Hopelijk komt Jeremiah dit album ook in België en Nederland promoten, zodat we deze geweldige band ook live aan het werk kunnen zien en horen. (8,5/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
Straitjacket
Getting Tired
Blues In Her Eyes
Keep On Sailing
Believe In America
King & Queen
Dirty Mind
9th And Russell
Old School
Bonneville Shuffle
Hold My Hand
Rock & Roll Music To The World
 
Jeremiah Johnson – Gitaar en zang
Frank Bauer – Saxofoon en backing vocals
Benet Schaeffer – Drums
Tom Maloney – Bas, slide gitaar op #8
Mike Zito - ritme gitaar, Lead gitaar en zang op #12
Lewis Stephens - Orgel op #3 en #12