JEREMIAH JOHNSON – HEAVENS TO BETSY

Album Review

Album: 
JEREMIAH JOHNSON – HEAVENS TO BETSY
Artist: 
Jeremiah Johnson
Record Label: 
Ruf Records
Style: 
Bluesrock, Texasrock
Date: 
14/02/2020
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
JEREMIAH JOHNSON – HEAVENS TO BETSY
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jeremiah Johnson, geboren en getogen in St. Louis, is de stem van de blues van de Mississippi rivier die zich vermengt met de strijd van alledag. Op zesjarige leeftijd begon Jeremiah gitaar te leren, geïnspireerd door zijn rijke St. Louis blues erfgoed en legendarische gitaristen, zoals Alvin Lee, Eric Clapton en Hank Williams Sr. en Jr. Met deze invloeden begon Johnson aan zijn muzikale basis te bouwen. Na zijn verhuizing naar Houston, Texas, eindigde Johnson in 1999 op de eerste plaats gedurende drie achtereenvolgende jaren in de Houston Regional Blues Challenges, gesponsord door de Houston Blues Society. Johnson keerde in 2009 terug naar St. Louis en mengde de Texas stijl met St. Louis blues om het unieke geluid te creëren dat je vandaag hoort in zijn muziek. De tien jaar dat Johnson woonde en optrad in Texas veranderde zijn muziekstijl op verscheidene manieren en die kan je vandaag nog steeds in zijn muziek horen. In 2010 verscheen Jeremiah's debuutalbum '9th & Russell'. In 2011 was Johnson de trotse winnaar van de IBC Challenge van de St. Louis Blues Society en mocht zo St. Louis vertegenwoordigen op de IBC in Memphis, TN. In september 2014 filmde Johnson zijn concert in het historische Capitol Theatre in het centrum van Burlington, IA en bracht het uit op DVD met als titel 'Ride the Blues'. Het concert werd opgenomen door de Australische producer/regisseur Gary Glenn. In 2014 verscheen het derde album 'Grind' met Devon Allman als producer en met de Award winnende Yonrico Scott op drums. Dat was tot dan het meest succesrijkste album van Johnson en het raakte tot op de achtste plaats in de Billboard Blues Charts. De opvolger 'Blues Heart Attack' uit 2016 deed het nog beter en raakte tot op plaats vijf in de Billboard Blues Charts. In 2018 tekende Jeremiah Johnson een nieuw platencontract bij Ruf Records en bij dat label verscheen op 24 augustus 2018 het album 'Straitjacket', met Mike Zito als producer. Op veertien februari, net op Valentijnsdag, verschijnt het nieuwe album van Jeremiah Johnson. Het kreeg 'Heavens To Betsy' als titel en er staan twaalf songs op. Daarvan werden elf nummers geschreven door Jeremiah Johnson. Dit jaar zou wel eens de grote doorbraak van Jeremiah Johnson in Europa kunnen worden. Samen met Whitney Shay en Ryan Perry is Jeremiah Johnson één van de hoofdrolspelers van de Ruf Bluescaravan 2020.
 
 
 
 
 
 
Het album opent met het schitterende 'White Lightning', een bluesrock song met een Southern vibe. Jeremiah vertelt hier het verhaal van een hardwerkende landbouwer uit het Zuiden, die het erg moeilijk heeft om te overleven. Vanaf de spetterende intro imponeren de wervelende orgel klanken van Rick Steff en het rauwe en Wah Wah gestuurd snarenwerk van Jeremiah Johnson. Met een prachtige solo zet Jeremiah zelf de kers op de taart in deze erg sterke opener. Frank Bauer verrijkt de sound van het nummer nog met knap huilend saxofoon werk. Jeremiah is heel lyrisch over zijn wilde kat in de bluesrocker 'Tornado'. Drummer Benet Schaeffer en bassist Tony Anthonis zorgen voor de heerlijke groove, waarop gitarist Jeremiah Johnson weer heel lekker kan uithalen op zijn sixstring. De saxofoon van Frank Bauer zorgt voor de instrumentale afwerking. Het ritme vertraagt een beetje voor het soulvolle 'Soul Crush', waarin Jeremiah met twee sublieme en vingervlugge gitaar solo's zijn klasse als gitarist etaleert. De saxofoon van Frank Bauer is het gehele nummer door uitdrukkelijk en uitstekend aanwezig en zorgt voor het nodige soul gevoel. Met de melodieuze poppy ballade 'Ecstasy' krijgen we een heel ander geluid. Jeremiah past zijn stem heel gemakkelijk aan en zingt 'Ecstasy' met erg veel gevoel en met een heel zoete stem. Het nummer heeft een heel mooie intro met de saxofoon van Frank Bauer en het orgel van Rick Steff in de hoofdrollen. Beide instrumenten blijven ook in de rest van deze ballade de sound bepalen. Het melodieuze catchy refrein nestelt zich dadelijk in je hoofd en de gevoelvolle snarensolo van Jeremiah geeft dit slowtje nog een extra touch. 'Ectasy' is met zijn vier minuten en vierentwintig seconden het langste nummer op dit album.
 
 
 
 
 
 
De eenzaamheid tijdens de tournees en het bijhorende verlangen naar de geliefde, kinderen en de familie is een onderwerp waar al veel songs over geschreven zijn. Ook Jeremiah Johnson heeft die leegte en gemis tijdens lange tournees al ondervonden en schreef er de song 'Forever And A Day' over. Het is een midtempo nummer met heel wat spetterend snarenwerk op de sixstring. In de stevige rocker 'American Steel' zingt Jeremiah over de vreugde die hij beleeft wanneer hij met zijn wagen onbezorgd en vrij over de Amerikaanse snelwegen kan rijden, terwijl hij geniet van de ongerepte natuur en de uitgestrekte landschappen. Bassist Tony Anthonis zorgt met zijn uitstekende diepe baslijn voor een heerlijke groove. Met opwindend en energiek slagwerk houdt drummer Benet Schaefer het ritme onder controle. De saxofoon en het orgel zijn weer uitdrukkelijk aanwezig en Frank Bauer zet zijn goede prestatie nog meer in de verf met een uitstekende stuwende sax solo. Johnson etaleert nogmaals zijn klasse op de gitaar, ditmaal met een solo, waarin heel wat Hendrix invloeden zitten. Dat Jeremiah Johnson over een stevige en uitstekende band beschikt horen we nogmaals in de prachtige en stevige midtempo bluesrocker 'Showdown'. Ex Devon Allman percussionist Tony Antonelli valt misschien niet zo hard op, maar hij is in elke song subliem aanwezig en zorgt op zijn percussie instrumenten voor de instrumentale afwerking. Jeremiah kruidt ook dit nummer met een snarensolo die perfect in het nummer past. Jeremiah is geen man die uitdrukkelijk zijn klasse wil etaleren met extra lange solo's. Neen, de gitaar en de solo's staan bij hem steeds in dienst van de song. Ook de mooiste familiale momenten deelt Jeremiah Johnson met zijn fans. Zo gaat het country rock nummer 'Leo Stone', genoemd naar zijn pasgeboren zoon, over de vreugde die Jeremiah beleefde tijdens de laatste maanden van de zwangerschap van zijn verloofde. Het lied heeft een catchy refrein. Door het gebruik van de saxofoon en de aantrekkelijke melodie doet 'Leo Stone' bij momenten denken aan de muziek van Van Morrison. Het gaspedaal wordt helemaal ingeduwd voor de verschroeiende rocker 'Castles In The Air'. Drummer Benet Schaeffer, met energiek en stevig slagwerk, en bassist Tony Anthonis, met een uitstekende pulserende baslijn, zorgen voor de stuwende rockgroove, waarop Jeremiah zinderend kan uithalen op zijn sixstring en dat levert vlijmscherp en priemend snarenwerk op.
 
 
 
 
 
 
 
In de emotionele ballade 'Long Way Home' zingt Jeremiah met ingetogen en gevoelvolle stem over de dementie van zijn grootmoeder. Vooral de laatste keer dat zij nog wist wie hij was, weet Jeremiah zich nog goed te herinneren. De droeve en ingetogen saxofoon van Frank Schaeffer en de zachte ingetogen orgelklanken van Rick Steff versterken de trieste emotionele sfeer nog meer. Ook de heel fijne en gevoelvolle gitaarsolo past weer als gegoten in dit trieste nummer. Met een tweede intieme snarensolo zorgt Johnson voor een sublieme outro. De enige cover op het album is een stomende versie van 'Born Under A Bad Sign'. Het werd geschreven door Booker T. Jones en William Bell en onsterfelijk gemaakt door Albert King en Cream. 'Born Under A Bad Sign' is een klassieker die al ontelbare malen gecoverd is. De versie van Jeremiah Johnson is met zijn honderdvierenvijftig seconden erg kort en had wat mij betreft best wat langer mogen duren. De uitstekende funky baslijn van Tony Anthonis zorgt voor de heerlijke groove en Jeremiah haalt uit met stevig overstuurd snarenwerk, dat naar het einde uitdooft en zo een einde maakt aan 'Born Under A Bad Sign'. Jeremiah en zijn band sluiten het album af met het swingende 'Preacher's Daughter'. In dit zelf geschreven rock'n roll nummer neemt Johnson ons mee naar het midden van vorige eeuw, toen dit soort muziek heel populair was en de hitlijsten overheerste. Rock'n roll heeft nog niets van zijn klasse verloren en blijft nog steeds heel populair en dat hebben we te danken aan artiesten zoals Jeremiah Johnson, die dit muziekgenre levendig houden. 'Heavens To Betsy' van Jeremiah Johnson is een uitstekend en gevarieerd album, dat zeker heel wat muziekliefhebbers kan bekoren. Zoals ik in de inleiding al schreef is Jeremiah Johnson, samen met Whitney Shay en Ryan Perry, één van de hoofdrolspelers van de Ruf Bluescaravan 2020. De Ruf Bluescaravan is momenteel op tournee in Duitsland, maar later op het jaar komt de Bluescaravan ook naar België en Nederland. Op 30 april 2020 zijn ze te gast in Spirit Of 66 in Verviers, op 8 mei in Zaal De Korenbloem in Zingem en op 9 mei staan ze op het podium van Het Bluesfestival in Kwadendamme. (8/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
01. White Lightning
02. Tornado
03. Soul Crush
04. Ectasy
05. Forever And A Day
06. American Steel
07. Showdown
08. Leo Stone
09. Castles In The Air
10. Long Way Home
11. Born Under A Bad Sign
12. Preachers’s Daughter
 
 
Jeremiah Johnson: zang en gitaren
Tony Anthonis: bas
Benet Schaeffer: drums
Rick Steff: toetsen
Frank Bauer: saxofoon en backing vocals
Tony Antonelli: percussie en backing vocals
Pete Matthews: backing vocals