JANIVA MAGNESS - SINGS JOHN FOGERTY - CHANGE IN THE WEATHER

Album Review

Album: 
JANIVA MAGNESS - SINGS JOHN FOGERTY - CHANGE IN THE WEATHER
Artist: 
Janiva Magness
Record Label: 
Blue Elan Records
Style: 
Rock, Country Rock
Date: 
13/09/2019
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
JANIVA MAGNESS - CHANGE IN THE WEATHER
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De uit Detroit afkomstige Janiva Magness is met 'Change In The Weather' al aan haar vijftiende album toe. Magness is na Koko Taylor nog maar de tweede vrouw ooit, die door The Blues Foundation werd uitgeroepen tot The B.B. King Entertainer Of The Year (in 2009). Haar album 'Love Wins Again' uit 2016 klom tot de eerste plaats op de Blues Radio Charts, tot de vijfde plaats op de Billboard Blues Charts en tot de eenentwintigste plaats op de Billboard Heatseekers Charts. Ook het in 2017 uitgebrachte 'Blue Again' deed het uitstekend. Janiva werd al achtentwintig keer genomineerd voor een Blues Music Award en ze won ondertussen al zeven Blues Music Awards, waaronder de Award van Entertainer Of The Year, The Song Of The Year en Contemporary Female Artist Of The Year. Een grote dame in de blueswereld dus, die twee jaar geleden nog een stomend optreden gaf op het Gevarenwinkel Festival in Herselt. Op 23 februari 2018 verscheen haar album 'Love Is An Army', met daarop twaalf songs. Verschillende bekende gastmuzikanten zoals Charlie Musselwhite, Rusty Young, Delbert McClinton, Courtney Hartman, Cedric Burnside en Bryan Stephens verleenden hun medewerking aan dit album van Janiva. Op dertien september van dit jaar verscheen 'Change In The Weather' waarin Janiva in het uitgebreide repertoire van Creedence Clearwater Revival frontman John Fogerty dook, om tenslotte twaalf nummers over te houden voor dit album. Zeven songs uit de Creedence Clearwater Revival periode en vijf nummers uit John's solo carrière.
 
 
 
 
 
Als grote CCR en John Fogerty fan ben ik wel heel benieuwd naar dit album. Hopelijk weet Janiva Magness de songs van Fogerty naar haar eigen hand te zetten, want als ze kort bij het origineel blijft wordt het heel moeilijk vrees ik. John Fogerty heeft voor mij één van de beste stemmen in de rock geschiedenis. Ik weet nog goed het moment dat ik zijn stem voor de eerste keer hoorde op de radio en ik dadelijk viel voor die sterke rauwe rockstem. Janiva zegt dat niet alleen de muziek van Fogerty haar aansprak, maar dat ook de teksten heel interessant waren. Ze hoorde dingen in de teksten van Fogerty die vandaag parallel lopen met veel problemen in de wereld. Dat is onder andere het geval met de titeltrack 'Change In The Weather' uit 1986, waarin Fogerty toen al voorspelde dat de wereld aan het veranderen was. Hij voorspelde toen al de problemen rond de klimaatverandering, al zou hij met zijn woorden ook het brandende politieke klimaat in de gehele wereld kunnen bedoeld hebben. De versie van Janiva wordt in een hoger tempo gespeeld. Het strakke slagwerk van Steve Wilson en het ritmisch handgeklap geven het nummer een opwindende beat. Vocaal is het genieten van Janiva's prachtige stem en van de uitstekende backing vocals. Het portret van een muzikant wordt perfect weergegeven in 'Lodi', dat Janiva in duet zingt met de outlaw countryzanger Sam Morro. Janiva's versie heeft meer soul dan het origineel en de zwellende en wervelende Hammond klanken van Allan Oscar in het laatste couplet geven het nummer een geweldige meerwaarde. 'Someday Never Comes' zingt Janiva als een persoonlijke ode aan haar jongere broer Carson en ook voor alle jonge jongens waaraan ooit verteld werd 'Sometimes Never Comes'. De heerlijke baslijn van Gary Davenport zorgt hier voor de perfecte groove voor de prachtige soulvolle stem van Janiva.
 
 
 
 
 
 
Janiva Magness heeft een heel persoonlijke en diepe band met 'Wrote A Song For Everyone', omdat ze als geen ander weet hoe het voelt om heel eenzaam te zijn en nood te hebben aan menselijk contact. Ze zingt het nummer dan ook heel oprecht en met heel veel overtuiging en emotie in haar stem. De gitaar klanken van Dave Darling zijn het perfecte verlengstuk van Janiva's stem. Het tweede duet op het album is 'Don't You Wish It Was True', waarvoor Janiva de grote Taj Mahal wist te strikken. Taj kleurt de sound van 'Don't You Wish It Was True' met heerlijke banjo geluiden en zijn diepe stem gaat erg goed samen met deze van Janiva. Net als iedereen wenst en droomt Janiva er van om in een betere wereld te leven en met dit vrolijk protestlied laat ze dat ook aan iedereen horen. Naar het einde toe krijgt deze mix van country, pop en Delta blues nog een prachtige ritme versnelling en dat geeft dit duet nog meer cachet. Janiva's versie van 'Have You Ever Seen The Rain' is trager en beklijvender dan het origineel. Janiva zingt het nummer ook met angst en verdriet in haar stem en de wondermooie backing vocals versterken dat gevoel nog. Mevrouw Magness maakt van 'Bad Moon Rising' een broeierige swampy rocker waarin ze ons meeneemt naar de moerassen rond de Mississippi Delta. Het uitstekende slagwerk van Steve Wilson en de diepe vloeiende baslijn van Gary Davenport zorgen voor de heerlijke groove. Zarachy Ross strooit kwistig rond met vette en rauwe slide riffjes en de de snarensolo van Dave Darling past perfect in de sfeer van deze versie van 'Bad Moon Rising'. Na de CCR periode schreef Fogerty nog heel wat top nummers en 'Blueboy' uit het schitterende 'Blue Moon Swamp' album is daar een goed voorbeeld van. De mix van de aanstekelige Southern sound met de gospel backing vocals is een schot in de roos.
 
 
 
 
 
 
Janiva Magness is een sociaal voelende dame en ze is nooit vies geweest om een protestlied te zingen. Ik ben dus niet verbaasd dat 'Fortunate Son' op dit album te vinden is. Qua ritme blijft de zangeres vrij dicht bij het origineel, maar vocaal mis ik toch de kracht en agressie van John Fogerty zijn stem in dit protestlied. Verrassend is wel dat de gitaar van John Fogerty in Janiva's versie wordt overgenomen door een uitstekende Arlan Oscar op de piano. Een zeer geslaagde en kwalitatief sterke cover vind ik 'Déja Vu (All Over Again)'. Ze blijft ook hier zeer dicht bij de originele versie en het is een nummer dat perfect past bij de prachtige volle stem van Janiva Magness. In de vorige alinea haalden we het schitterende album 'Blue Moon Swamp', dat in 1997 verscheen, al aan. Uit dat album komt ook 'A Hundred And Then In The Shade', een angstaanjagende song over het onmogelijke leven van het werken op een katoenveld. Natuurlijk worden de stemmen van John Fogerty en van zijn gospelkoor The Farfield Four gemist, maar Janiva en haar backing vocals maakt er toch een mooie slepende en overtuigende versie van. Het afsluitende 'Lookin' Out My Back Door', is een vrolijke tune over het leven van een muzikant, worden allemal andere muzikanten gebruikt. In de semi akoestische versie van Janiva mis ik de nodige swung. De fiddle van Aubrey Richmond, de dobro van Zachary Rusty Young en de tjoeke tjoeke gitaar (zoals Fogerty steeds zegt tijdens zijn concerten) van Jesse Dayton vullen het instrumentele gedeelte goed in. Als er geen John Fogerty en Creedence Clearwater Revival bestaan had, dan was 'Change In The Weather' van Janiva Magness waarschijnlijk een topalbum geweest. Nu zit altijd de originele versie van CCR of van Fogerty in je achterhoofd en ga je onbewust vergelijken en dan wint de originele versie van Fogerty bijna altijd. Dat doet niets af van de verdienste van Janiva Magness en haar prachtige stem. 'Change In The Weather' blijft een uitstekend album en dat komt in de eerste plaats omdat de twaalf songs op het album, allemaal tijdloze toppers zijn. (8/10)
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
Change In The Weather
Lodi (feat. Sam Morrow)
Someday Never Comes
Wrote A Song For Everyone
Don’t You Wish It Was True (feat. Taj Mahal)
Have You Ever Seen The Rain
Bad Moon Rising
Blueboy
Fortunate Son
Deja Vu (All Over Again)
A Hundred And Ten In The Shade
Lookin’ Out My Back Door
 
Janiva Magness: vocals, handclaps
Taj Mahal: zang (5), banjo
Sam Morrow: zang (2)
Zachary Ross: gitaren, dobro, handclaps
Dave Darling: gitaren, backing vocals, claps
Arlan Oscar: Hammond-orgel, piano, Wurlitzer
Gary Davenport: bas, backing vocals, handclaps
Steve Wilson: drums, percussie, klappen; Bernie Barlow: achtergrondzang.
Zachary Rusty Young: gitaren (12),dobro (12)
Jesse Dayton: gitaar (12), backing-vocals (12)
Aubrey Richmond: viool (12), backing-vocals (12)
Bernie Barlow: achtergrondzang.