HUNTER PERRIN - WILD CARD

Album Review

Album: 
HUNTER PERRIN - WILD CARD
Artist: 
Hunter Perrin
Record Label: 
Eigen beheer
Style: 
Rockabilly, Americana, Country, Rock'n roll
Date: 
07/12/2018
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
HUNTER PERRIN - WILD CARD
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hunter Perrin werd geboren in een zeer muzikale familie in Texas. Door die muzikale omgeving werd Hunter blootgesteld aan allerlei invloeden, zoals outlaw country, conjunto, klassieke blues en rock'n roll. Hij speelde dan ook al heel jong in verschillende bands die vooral in garages en schuren hun kunsten lieten horen. Hunter zat nog steeds op de middelbare school toen hij samen met zijn oom een blues band oprichtte waarmee ze in het Texas circuit speelden. Maar Perrin wilde full time met muziek bezig zijn en hij ging de volgende zeven jaar de wereld rondreizen en muziek studeren. Die studies bekroonde hij met een diploma van klassiek gitarist op de universiteit van Texas, maar ook op de Yale School Of Music. Hij bracht twee solo albums uit en trok toen naar New-York waar hij de rock & roll band Hi-Five oprichtte. Hij werkte ondertussen ook als filmcomponist en sessie muzikant. Twee jaar later verhuisde hij naar Los Angeles en speelde hij vier jaar in de band van ex Creedence Clearwater Revival frontman John Fogerty. Daarna speelde Hunter bij verscheidene bands, met name Thunderado, Bandito Royal, Le Flash Cube en Karavan. Tijdens zijn jaren bij de John Fogerty band leerde Hunter, Anders Mouridsen kennen. Het klikte heel goed tussen deze twee mensen. Anders is een Europeaan die in de USA woont en die met zijn Scandinavische vrienden van de muziekschool de band Karavan oprichtte. De andere bandleden trokken terug naar Europa, Anders bleef in de USA. Anders vertelde Hunter van de band Karavan en van de muzikanten. Hij was van oordeel dat het heel goed zou klikken tussen Hunter en de Europeanen, zowel persoonlijk als muzikaal. In 2011 ging Hunter naar Zweden en deed hij samen met Karavan een tour doorheen Zweden. Dat viel zo goed mee dat Hunter nog een paar maal naar Europa kwam om met Karavan in Scandinavië te touren. In het voorjaar van 2013 verscheen de cd 'Lulu' van Hunter Perrin with Karavan en er volgde weer een succesvolle tour doorheen Zweden, Denemarken en Noorwegen. Daarna hebben de fans vijf jaar moeten wachten op een opvolger. Dat wachten is eindelijk beloond, want samen met drummer Christopher Allis en Thomas Lorioux op de upright bas dook Hunter de studio in om de tien nummers die hij geschreven had in te spelen. Het resultaat is de CD 'Wild Card'.
 
 
 
 
 
 
Hunter opent het album met het aantrekkelijke 'That's You That's Me That's All', een mix van rock'n roll en rockabilly met een groot vintage gehalte. Je waant je dadelijk in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Meteen valt de erg goede en zoete stem van Hunter Perrin op en zijn aanstekelige pittige gitaar riffs passen perfect in de melodie van het nummer. Drummer Christopher Allis zorgt voor een heerlijke drumbeat en Thomas Lorioux plukt uitstekend aan de dikke snaren van zijn staande bas. 'That's You That's Me That's All' is ook een nummer dat uitnodigt om te dansen en de beentjes in de lucht te werpen. In de lovesong 'A Tear From My Bloodshot Eye' en in het meeslepende 'Time To Lay It Right On Down' komt de kwetsbare stem, waarmee Hunter een aantal nummers op dit album zingt, volledig tot zijn recht. Ook in deze mix van Americana en country neemt Hunter ons mee naar het midden van vorige eeuw. Bovendien is het genieten van de nodige twang in het uitstekende snarenwerk van Hunter. De fijne gitaar solo in 'Time To Lay It Right On Down' bewijst nogmaals de klasse van Hunter als gitarist. Het verklaart ook waarom Hunter jarenlang gitarist was bij John Fogerty en waarom Hunter al mocht samenwerken bij grootheden zoals Billy Gibbons en Jerry Lee Lewis. Het ritme gaat de hoogte in voor het nog geen twee minuten durende 'Comin' Down That Mainline Town'. Ook hier weet Hunter zijn verhaal geloofwaardig te vertellen. Het is niet het enige korte nummer op het album, want het gehele album duurt maar drieëntwintig minuten voor tien songs. Dat maakt dat de songs aantrekkelijk klinken en nooit langdradig worden. Het verhaal is voor de verteller Hunter de essentie en dat verhaal weet hij instrumentaal mooi in te kleuren. In het autobiografische 'California Is My Home' vertelt de muzikant de details en ervaringen van zijn vroegere en huidige thuisbasis. Na het beluisteren is het wel duidelijk dat hij zich erg goed voelt in California. Ook hier weet hij weer een ideale mix van rockabilly en rock'n roll te creëren.
 
 
 
 
 
 
Het trieste 'She Tears Herself Away' zingt Hunter weer met heel veel gevoel in zijn kwetsbare stem. Drummer Christopher Allis hanteert de borstels en de tremelo in het snarenwerk van Hunter past als gegoten in dit nummer. 'It's Good To See You Again' heeft een mooie melodie en geeft je meteen een goed gevoel. 'Gallup, NM' is een levendig instrumentaal nummer. Wanneer je naar het ritme luistert hoor je een horde paarden galloperen en de titel verwijst naar Gallup, een stad in New Mexico, gelegen langs de historische Route 66. Dat ritme van galloperende paarden vinden we ook terug in het refrein van 'Another Lonesome Night In A Lonesome Town'. Het geweldig mooie contrast tussen het dromerige trage begin en einde met het vloeiende uptempo ritme in het midden geeft het nummer nog meer cachet. Afsluiten doet Hunter Perrin met het aanstekelige 'So Long', een mix van country en Americana. Het nummer heeft verscheidene mooie ritme en sfeerwisselingen. De muziek op het album 'Wild Card' is klassiek en tijdloos en had op elk moment sinds de jaren vijftig kunnen worden opgenomen. Geen enkel nummer is langer dan drie minuten en dat hoeft ook niet. Vroeger duurde een song ook nooit langer dan drie minuten en Hunter heeft een voorliefde voor de muziek uit de Fifties en Sixties. Hunter Perrin, zelf is van oordeel dat je binnen moet komen, doen wat je moet doen en daarna weggaan en dat doet hij op een prachtige en efficiënte wijze op dit album. 'Wild Card' van Hunter Perrin is een uitstekend luisteralbum and a must have voor de Americana, rockabilly en country liefhebbers die van de muziek uit de helft van vorige eeuw houden. Om dat gevoel nog te versterken gebruikten Hunter, Christopher en Thomas, versterkers en ander materiaal uit de jaren vijftig. (7,5/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
01. That's You That's Me That's All
02. A Tear From My Bloodshot Eye
03. Time To Lay It Right On Down
04. Comin' Down That Mainline Town
05. California Is My Home
06. She Tears Herself Away
07. It's Good To See You Again
08. Gallup, NM
09. Another Lonesome Night In A Lonesome Town
10. So Long
 
Hunter Perrin - Zang en gitaar
Christopher Allis - Drums
Thomas Lorioux - Upright bas