HOA QUEEN - HOA QUEEN

Album Review

Album: 
HOA QUEEN - HOA QUEEN
Artist: 
Hoa Queen
Record Label: 
Beast Records
Date: 
08/06/2018
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
HOA QUEEN - HOA QUEEN
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tien jaar geleden kwamen zangeres Aurélie Guillier en gitarist Eric Cervera elkaar tegen. De muzikale vonk sloeg over en ze werkten samen aan soundtracks en ze hebben ook een paar nummers geschreven voor een hip hop project met de naam Flowers For Lucy. Vorig jaar richtten ze samen met bassist Xavier Soulabail, drummer/toetsenist Joachim Blanchet en zangeres/banjo/pedalsteel gitariste Aude Le Moigne de band Hoa Queen op. Hoa Queen is de naam van een Vietnamese bloem die slechts één keer bloeit en dat gedurende één nacht, tegen de ochtend sterft de bloem af. Even later trokken ze de studio in om hun titelloos debuutalbum op te nemen. Het resultaat is een donker en weemoedig album met vintage invloeden van blues, jazz en rock uit de jaren zeventig. 'Hoa Queen' bevat acht originele songs die door de bandleden geschreven werden. Opvallend is dat alle titels vrouwennamen zijn. Aurélie zingt over het lot van deze vrouwen, die soms slachtoffer of soms beulen zijn.
 
 
 
 
 
 
 
Het album opent meteen met het weemoedige 'Marjorie', een verhaal over een ter dood veroordeelde vrouw die op de vooravond van haar executie een brief schrijft aan een mysterieuze Koning. Het trage nummer kapituleert ons meteen terug naar de jaren vijftig van vorige eeuw. De zwoele weemoedige zang van Aurélie Guiller klinkt erg mooi en engelachtig. Instrumentaal zorgt Joachim Blanchet met dromerige orgel riffs en Eric Cervera met twangy gitaar voor een mooie instrumentale omkadering. Het blijft treurig en weemoedig in het breekbare 'Willow'. De twangy gitaar van Cervera blijft aanwezig, maar we maken hier ook kennis met de banjo van Aude Le Moigne. De stem van Aurélie doet je hart breken wanneer ze zingt dat ze haar geliefde, waar ze nog gek van is en die ze niet kwijt wil, iemand anders ziet zoenen. Hoa Queen laat in het tweede gedeelte de muziek in het 'Willow' op een prachtige wijze opzwellen, zodat de dramatiek nog meer benadrukt wordt. Het blijft donker in het blues getinte 'Betty', dat een aanklacht is tegen een pedofiele priester en tegen het sexuele misbruik van de katholieke kerk in het algemeen. Ook dit nummer, met een zeer delicaat onderwerp, weet Aurélie met het nodige gevoel en emotie te zingen. Joachim Blanchet draagt deze song met zijn orgel klanken. De band weet het onderwerp in het lied te benadrukken door met luidende klokken het refrein te begeleiden. Met een donkere zwaar klinkende gitaar riff wordt 'Aileen', een song van een prostituee die in een bar op klanten wacht, op gang getrokken. 'Aileen' begint traag en Aurélie zingt met een hoge engelachtige stem, tot dat het nummer verandert in een zinderende rocker met beukend slagwerk en een bonkende baslijn. Ook de stem van Aurélie wordt op dat moment rauw en ruig. Die sfeer en ritmewisseling komt later in het nummer nogmaals terug en het maakt 'Aileen' alleen maar aantrekkelijker.
 
 
 
 
 
 
'Norma Jeane' gaat over de Amerikaanse Marilyn Monroe. Dat haar leven geen sprookje was weet iedereen en het dubbel leven van Marlyn, met glamour maar ook met leugens, bedrog, liefde en verdriet vormt de hoofdbrok van het weemoedige en trieste 'Norma Jeane'. Aurélie legt weer de nodige emotie in haar stem en de prachtige backing vocals van Aude Le Moigne zorgen voor de perfecte aanvulling. Alleen de tokkelende monotone banjo van Aude begeleidt de stem van Aurélie in 'June'. Soms wordt die sound wel onderbroken door het beukende slagwerk van Joachim. 'June' gaat over het verlies van een kind, het is dan ook niet verwonderlijk dat in dit nummer een troosteloze en trieste sfeer heerst. Bassist Xavier Soulabail en drummer Joachim Blanchet zorgen voor een heerlijke groove in 'Lizzie', een verhaal over een meisje dat droomt om een ster te worden in Holywood. Joachim is uitdrukkelijk aanwezig op de toetsen en Eric Cervera kan zich volledig uitleven op zijn sixstring. 'Lucia' is een Spaanstalige song, maar het ademt dezelfde troosteloze sfeer uit als de meeste andere songs op het album. Gastmuzikante Kristina Kuusisto speelt Bandonéon, een harmonica achtig muziekinstrument,, in 'Lucia' en bepaalt daarmee grotendeels de sound van het nummer. Het debuutalbum van Hoa Queen is een album dat over vrouwen en hun leven gaat. Dus komen gevoelens zoals angst, pijn, verdriet, liefde en verlangen in bijna alle nummers aan bod en dat bepaalt ook de donkere zwaarmoedige sfeer die het album kenmerkt. Met Aurélie Guillier heeft de band een geweldige zangeres. De muziekliefhebbers onder ons die fan zijn van PJ Harvey gaan zeker aan hun trekken komen met 'Hoa Queen'. Momenteel tourt deze Franse band bijna uitsluitend in eigen land, maar wie weet brengt dit debuutalbum daar weldra verandering in. (7/10)
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
01. Marjorie
02. Willow
03. Betty
04. Aileen
05. Norma Jeane
06. June
07. Lizzie
08. Lucia
 
Aurélie Guillier - vocals
Aude le Moigne - vocals, banjo, pedal-steel, guitars
Xavier Soulabail - bass, vocals
Joachim Blanchet - drums, keyboards
Eric Cervera - guitars