HENRIK FREISCHLADER TRIO - OPENNESS

Album Review

Album: 
HENRIK FREISCHLADER TRIO - OPENNESS
Artist: 
Henrik Freischlader
Record Label: 
Cable Car Records
Style: 
Bluesrock, blues
Date: 
01/04/2016
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
HENRIK FREISCHLADER TRIO – OPENNESS
 
 
 
 
 
Henrik Freischlader werd geboren op 3 november 1982 in het Duitse Wuppertal. In zijn tienerjaren was Henrik bij verschillende bands actief als zanger en gitarist. In 2004 richtte hij de Henrik freischlader Band op en hun eerste album ‘The Blues’ verscheen in 2006. De albums volgden elkaar snel op want een jaar later was er de opvolger ‘Get Closer’. Daarna volgde in 2008 het live album ‘Henrik Freischlader Band Live’. Henrik zijn muziek kan je niet omschrijven als pure blues. Blues is de basis van al zijn nummers, maar hij mengt er verschillende genres bij, zoals rock, jazz, soul en funk. Zijn gitaarspel is beïnvloed door Gary Moore, Stevie Ray Vaughan, BB King en Peter Green. Henrik leerde zichzelf ook om drums, bas en andere instrumenten te bespelen. Op zijn studio album opgenomen door Martin Meinschäfer uit 2009 speelde Freischlader alle instrumenten zelf. Daarnaast componeerde hij al de muziek, schreef hij alle teksten, was producer van de albums die hij uitbracht op zijn eigen platenlabel Cable Car Records. In 2010 volgde een tweede live album en in 2011 was er het succesrijke ‘Still Frame Replay’. Ook hier bespeelde Henrik bijna alle instrumenten, alleen Moritz Fuhrhop op Hammond en Max Klaas op percussie waren naast Freischlader te horen. Joe Bonamassa speelde mee op de titel track. Met zijn band bestaande uit bassist Theofilis Fotiadis, drummer Bjorn kruger en toetsenist Moritz Fuhrhop tourde Henrik doorheen gans Europa. In 2013 volgde er nog het uitstekende ‘Night Train To Budapest’ en in 2015 het live album ‘Night Train To Budapest Farewell Tour’. Op dat moment had Henrik al laten weten dat hij zou stoppen met muziek maken en dat hij zich met andere zaken ging bezig houden., zoals zijn platenlabel en fotografie. Sinds een aantal jaren werkt Henrik ook met andere artiesten waarvoor hij songs schrijft, instrumenten bespeeld of producer is van hun album. Zo werkte hij samen met Layla Zoe aan drie albums, met de saxofonist Tommy Schneller aan twee albums en aan één album met de Italiaanse folk en blues muzikante Linda Sutti. De lokroep om terug muziek te maken en op het podium te staan, was wel erg groot want begin 2016 richtte Henrik het Henrik Freischlader Trio op en het debuut album van dit trio is net uit en kreeg als titel ‘Openness’. Het album werd opgenomen in de Clouds Hill Studios in Hamburg en Henrik schreef de twaalf nummers van ‘Openness’.Buiten Freischlader bestaat het trio nog uit bassist Alex Grube en drummer Carl–Michael Grabinger.
 
 
Henrik Freischlader opent ‘Openness’ met de titel track. Het verhaal van een nieuw begin met een nieuwe band en nieuwe songs. Het is een sterke opener met een knappe steeds wederkerende beat. Drummer Carl-Michael Grabinger kan dadelijk bekoren met zijn strak en sterk slagwerk. Het voelt goed aan om de stem van Henrik weer te horen in dit nieuwe nummer en als hij halfweg het nummer genadeloos uithaalt op de gitaar kunnen we alleen maar blij zijn dat deze ras artiest terug is. ‘Openness’ is een erg sterk nummer. De band verandert het geweer van schouder in ‘Early Morning Blues’  en gaat met de meeslepende mix van blues en jazz de rustige weg op. In dit trio is er geen plaats voor toetsen, dus heeft de frontman meer plaats om deze vrijgekomen ruimte in te vullen op zijn gitaar en dat doet hij dan ook in dit nummer weer met grote klasse. Ik ben eenzaam, maar ik ben niet alleen zingt de Duitser in het weergaloze 'Lord Have Mercy' waarin hij knap vingerwerk op de gitaar afwisselt met erg mooi werk met de bottleneck. Dit nummer heeft een heerlijke rock'n roll groove. De sterkte van dit trio komt erg goed tot uiting in het stuwende 'Business Straight'. Op de pompende groove van Alex en Carl-Michael haalt de Duitser verschroeiend uit met zijn Fender. Zijn kompanen zijn duidelijk instrumentaal en vocaal aanwezig in het iets rustigere melodieuzere 'Master Plan'. In de wondermooie melancholische slow 'Never Really Left You' kijkt de Duitser met spijt terug op een vroegere relatie. De muziek en de tekst passen zo goed samen, zodat ze één perfect geheel vormen dat voor Kippenvel zorgt. 'Nobody Else To Blame' heeft een geweldige opbouw van een vrolijke melodie naar een zinderend refrein. Die verschillende sfeer en ritme wisselingen geven het nummer een extra injectie. Als je naar 'Senses' luistert vraag je jezelf af, hoe intiem en intens een ballade wel kan zijn. De gitaar verwoordt hetzelfde gevoel als de ingetogen stem van Henrik. Zo intiem 'Sences' is, zo verschroeiend is 'Techno'. Weer horen we de kenmerkende ritme en sfeerwisselingen die dit nummer van Henrik Freischlader naar een hoger level brengen. De gitaar solo van de Duitser klinkt dankzij de Wah Wah pedaal iets rauwer, maar is toch weer om duimen en vingers af te likken.
 
 
 
Vandaag verander ik mijn plannen van gisteren voor morgen, daarover heeft Henrik het in het gezapige 'Today I'm Gonna Change'. We horen een heel relaxte Henrik zijn verhaal vertellen in dit bekoorlijk bluesy nummer. Misschien wil Henrik met deze song ook zijn comeback wat toelichten en zeggen dat beslissingen nooit definitief zijn en dat het altijd anders kan lopen. 'Today I'm Gonna Change' is een nummer met heel veel potentie, die zijn weg naar de radiozenders wel eens zou kunnen vinden. Over hoge verwachtingen in de liefde gaat 'High Expectations', samen met de titeltrack 'Openness' en 'Never Really Left You' het beste nummer op dit erg goede album. In deze meer dan zeven minuten zinderende bluesrocker deelt de Duitser al zijn frustraties op een indrukwekkende manier via zijn gitaar met zijn fans en de luisteraars. Ik zag ondertussen Henrik Freischlader al live aan het werk met zijn nieuwe band en daar raakte deze song je tot in je merg en been. Fantastisch nummer. Freischlader sluit zijn nieuwe album akoestisch en heel ingetogen af met het intieme 'His Love'. 'If you could only see, what your eyes can see. They would make you see his love. If you could only feel, what your heart can feel. It would make you feel his love ' zijn de zeer mooie woorden waarmee Henrik zijn nieuwe uitstekende album 'Openness' afsluit. De eerste keer dat ik het album beluisterde, was ik niet dadelijk overtuigd, maar hoe meer ik het album beluisterde hoe beter de muziek werd. Na zijn imposant optreden in De Bosuil in Weert werd dat gevoel nog versterkt en nu kan ik alleen maar zeggen dat ik erg blij ben met de terugkeer van Henrik Freischlader naar de muziek en met zijn uitstekende album 'Openness'. (8,5/10)
 
 
Walter Vanheuckelom