GHALIA VOLT - SHOUT SISTER SHOUT

Album Review

Album: 
GHALIA VOLT - SHOUT SISTER SHOUT
Artist: 
Ghalia Volt
Record Label: 
Ruf Records
Style: 
Bluesrock, rhythm & blues, Cigar box blues
Date: 
06/10/2023
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
GHALIA VOLT - SHOUT SISTER SHOUT
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ghalia Vauthier of Ghalia Volt is een blues, rhythm & blues zangeres,gitariste en songschrijfster uit Brussel. Ghalia was actief in twee projecten, namelijk Ghalia & The Naphtalines, een energieke boogie band en Ghalia & Voodoo Casino, met wie ze in 2016 het album 'Have You Seen My Woman?' opnam. Sinds 2013 pendelt Ghalia van Brussel naar de grote muzieksteden in de USA. Daar kreeg ze de gelegenheid om met zeer getalenteerde en inspirerende muzikanten in contact te komen. Ze ging naar Chicago, Memphis, Nashville, maar ook naar de roots van de Mississippi blues en de bayous van Lousiana. Ondertussen is Ghalia uitgegroeid tot een gerespecteerde muzikante in de muziekscéne van Clarksdale, MS, de stad die men de Ground Zero van de bluesmuziek noemt. In Sint Louis werkte ze samen met de leden van St. Louis Blues Society. In de lente van 2016 was Ghalia in New Orleans waar ze Johnny Mastro & Mama's Boys aan het werk zag. De zangeres was dadelijk onder de indruk van de energie en het geluid van deze band. Samen trokken ze de studio in om wat uit te proberen en die opnames trokken de aandacht van Ruf Records die Ghalia & Mama's Boys een contract aanboden. Het resultaat was 'Let The Demons Out', dat op twintig oktober 2017 verscheen. Twee jaar later bracht de zangeres onder haar eigen naam het album 'Mississippi Blend' uit, met daarop elf songs die bijna allemaal door Ghalia zelf geschreven zijn of waaraan ze hielp schrijven. Zoals elke muzikant die van de blues houdt, wilde Ghalia een plaat maken in Mississippi. Vanaf het begin was haar visie op 'Mississippi Blend' duidelijk. Dit zou een album worden waaraan enkele van de favoriete zonen van de regio hun rauwe geluid zouden toevoegen. Er was één studio die bij de rekening paste, namelijk The Zebra Ranch in Coldwater, Mississippi, eigendom van en beheerd door Cody en Luther Dickinson. Het is die studio waar titanen als Delta bluesman T-Model Ford tot R.L. Burnside hebben opgenomen. Ghalia woont al een tijdje in New Orleans, maar ter ondersteuning van haar nieuwe album 'One Woman Band', dat op negenentwintig januari 2021 verscheen, komt Ghalia begin 2021 naar Europa voor een uitgebreide promo tournee met de RUF Bluescaravan en solo, met vooral concerten in Duitsland. 'One Woman Band' bevat elf songs, waarvan er acht door Ghalia zelf werden geschreven. 'Last minute Packer' schreef ze samen met Dean Zucchero en 'It Hurts Me Too' en 'Just One More Time' zijn twee covers.Ze verwierp de optie van multi tracking en koos ervoor om alle instrumenten live in realtime op te nemen. In 2022 was Ghalia één van de drie speerpunten van de RUF Bluescaravan. Op 6 oktober verscheen met 'Shout Sister Shout' het nieuwe studioalbum van Ghakia Volt. Er staan twaalf originele songs op het album, waarvan Ghalia er zelf negen schreef en er drie mee hielp schrijven. 
 
 
 
 
 
 
 
Het verschil met het album 'One Woman Band' is vanaf de eerste noten meteen merkbaar. Met de energieke ondersteuning van drummer Danny Frankel (Lou Reed) en organist Ben Alleman (Dr. John) krijgen we een voller en steviger geluid. De stomende opener 'Every Cloud' is een rocker met  stevige beats en met een sterk refrein. Ghalia speelt zowel de ritme als de slide gitaar en zingt het nummer, op een fantastische wijze, zoals we het van haar gewoon zijn. Met strak en energiek slagwerk bepaalt drummer Danny Frankel het ritme van 'Every Cloud' en toetsenist Ben Alleman kleurt het nummer met een knappe stotterende orgelsolo. Ghalia Volt blijft lekker verder rocken in het groovende 'Changes', waarin de zangeres op zoek is naar verandering. Ze denkt na over wat ze gemist heeft en over de veranderingen die ze wil en komt tot de conclusie dat als je klaar bent voor verandering dat je er dan ook voluit voor moet gaan. Gastgitarist David Catching, die ook de toetsen voor zijn rekening neemt, pakt halfweg uit met een verschroeiende en zinderende snarensolo op zijn sixstring. De groove in het begin van 'Can't Afford To Die' doet wat aan 'Born On The Bayou' van Creedence Clearwater Revival denken, maar even later ontwikkelt het nummer zich tot een swampy en huppelend hillbilly nummer. Ook hier neemt producer David Catching (Queens of the Stone Age) de solo met de nodige galm voor zijn rekening. Het ritmisch handgeklap komt van Whitney Shay, Amanda Portela en Jessi Carr. 'Can't Afford To Die' is een opgewekt nummer dat uitnodigt om te dansen. 
 
 
 
 
 
 
 
Ghalia speelt akoestische dobro in het machtige 'Insommia'. Danny Frankel zorgt met knap werk op de bongo's voor de ideale begeleiding van Ghalia's prachtige stem en dobroklanken. Het is een trager psychedelisch nummer dat halfweg wel van stemming verandert door de griezelige en angstaanjagende gitaarklanken van Ghalia en David Catching. De lome titeltrack 'Shout Sister Shout' heeft een verslavende, psychedelische beat. Het is een strijderslied waarin Ghalia, net als haar voorganger Rosetta Thorpe in 1942, alle vrouwen oproept om op te komen voor hun rechten en om hun stem luid te laten klinken. Met dwingend slagwerk bepaalt Danny Frankel het tempo van 'Shout Sister Shout'. Ben Alleman kleurt het nummer met zijn frivole loopjes op de elektrische piano en producer David Catching pakt uit met een Wah Wah gestuurde gitaarsolo. Whitney Shay, Amanda Portela en Jessi Carr zijn het koor van dienst. Het tempo schiet de hoogte in voor 'No Happy Home'. Het is een mix van Hilburry en rockabilly, met de stem en de slidegitaar van Ghalia Volt in de hoofdrollen. Ghalia en haar slidegitaar zijn andermaal lekker en uiytdrukkelijk aanwezig in het de erg aantrekkelijke bluesrock shuffle 'She's Holdin' You Back'. Dean Zucchero zorgt met zijn stuwende baslijn voor de heerlijke groove. 
 
 
 
 
 
 
 
Voor het zwaar groovende 'Can't Have It All' koos Ghalia Volt, met drummer Matt Miller, bassist Dean Zucchero en orgelist Phil Breen voor andere muzikanten. Het nummer kent een trage intro, maar wint daarna aan tempo. Matt Miller met zijn zwaar dwingend slagwerk en Dean Zucchero met zijn diepe, beukende baslijn zorgen voor de stuwende groove. Orgelist Phil Breen is het gehele nummer uitdrukkelijk en uitstekend aanwezig en in het instrumentale gedeelte neemt hij schitterend over van Ghalia's verschroeiende gitaar. Alle registers worden open getrokken voor het vurige 'Hell Is Not Gonna Deal With You'. Net als op 'Can't Afford To Die' zijn Whitney Shay, Amanda Portela en Jessi Carr weer heel aanwezig met hun ritmisch handgeklap. Het vintage Farfisa orgel van Ben Alleman geeft 'Hell Is Not Gonna Deal With You' een speciaal vintage geluid (doet denken aan Ray Manzarek bij The Doors) dat perfect bij het nummer past. De uitstekende stops geven het nummer nog meer cachet. Ghalia zingt dit garagerock nummer met veel flair, haar stem klinkt hier zoals die van de rockende Wanda Jackson in de jaren vijftig van vorige eeuw . De slidegitaar is hier niet aanwezig, Ghalia speelt hier zowel de ritme als de leadgitaar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Eddie 9V schreef samen met Ghalia 'Hop On A Ride'. In dit autobiografisch nummer gaat Ghalia weer fel en uitstekend tekeer met de bottleneck op de snaren van haar sixstring of cigarbox gitaar. Eddie 9 V speelt ritmegitaar en het driekopping backing koor maakt het vocale gedeelte helemaal af. Met zwaar en dwingend drumwerk bepaalt drummer Matt Miller het tempo van de psychedelische, swamp bluesrocker 'Dog Ya Round'. Ghalia zingt het nummer met veel overtuiging en passie. Producer David Catching pakt hier uit met een scheurende en snerpende gitaarsolo. Ghalia heeft een erg goede stem, die heel wat genres aankan en dat toont ze andermaal in het afsluitende 'Po Boy John'. Dit is pure rock'n roll a la Jerry Lee Lewis. Ben Alleman schittert in dit heel dansbaar nummer met zijn rock'n roll pianowerk. Topnummer waarbij het bijna niet mogelijk is om te blijven stilzitten. 'Shout Sister Shout' is misschien wel het beste album dat Ghalia Volt ooit gemaakt heeft. Haar fanbase zal na dit album alleen maar groter worden en haar naam op de festivalaffiches zal alleen maar groter worden. Ik kan Ghalia alleen maar aanmoedigen met 'Shout Sister Shout', want het is een genot om naar je te luisteren. (8,5/10) 
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
01: Every Cloud 
02: Changes 
03: Can”t Afford To Die 
04: Insomnia 
05: Shout Sister Shout 
06: No Happy Home 
07: She’s Holdin’ You Back 
08: Can’t Have It All 
09: Hell Is Not Gonna Deal With You 
10: Hop On A Ride 
11: Dog Ya Around 
12: Po’ Boy John
 
Ghalia Volt: Zang & Gitaren
Danny Frankel: Drums en percussie
Ben Alleman: Keyboards
David Catching: Gitaar en keyboards (2,3,4,511)
Dean Zucchero: Bas (7,8,10,11,12)
Whitney Shay, Amanda Portela, Jessi Carr: Claps (3,10) en backing vocals (5,10,12)
Matt Miller: Drums (8,10,11)
Eddie 9V: Ritmegitaar (10)
Phil Breen: Keyboards (8)