EDWARD - BLUE AND BROKE

Album Review

Album: 
EDWARD - BLUE AND BROKE
Artist: 
Edward
Record Label: 
bluemusic
Style: 
Blues, gospel, pop, crooner
Date: 
25/04/2018
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
EDWARD - BLUE AND BROKE
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Blue and Broke is een Belgische band uit het Gentse die in 1997 werd opgericht door Melissa Anthuenis, Pedro De Bruyckere, Danny Verstraete, Yves Bonne en Wim De Roeck. Ze wonnen dat jaar de laatste Kort Gerockt op de Gentse Feesten waardoor de groep onder andere het voorprogramma mocht doen voor Marianne Faithfull in de Vooruit te Gent. De groep maakte drie elektrische demo's en één akoestische en ze brachten één album uit onder de naam 'Moreen'. In 2004 besloten ze om er de brui aan te geven. Sinds 2013 zijn Danny, Melissa en Pedro terug aan het repeteren, eerst met drie, gaandeweg met Niels Delvaux en Augustijn Vermandere als ritmetandem. In 2016 verscheen met 'Kiss Me Twice' een eerste plaat met nieuwe werk van de band. Op Radio 1 dook toen regelmatig 'Naive' op als eerste single. In april 2018 volgde een tweede plaat, die 'Edward' als titel meekreeg. De titel verwijst naar de Amerikaanse schilder Edward Hopper, omdat elke song gebaseerd is op een werk van deze meester.
 
 
 
 
 
 
Het album 'Blue And Broke' opent met warme kerkelijke Hammond klanken van Danny Verstraete en fijne gevoelvolle gitaar riffs van Pedro De Bruyckere. Eenmaal de prachtige stem van Melissa Antheunis haar intrede doet verandert 'House Tops' in een ingetogen soulvolle ballade. De blazers met Yves Fernandez op saxofoon, Frederick Heirman op trombone en Marc De Maeseneer op saxofoon geven samen met de stemmen van het uitstekende koor My Groovy Sisters het nummer de nodige soulklanken mee. Wanneer de stemmen van Lin Delcour, Ilse Duyck en Friedl Ghusel en Josephine Van Den Broecke zich vermengen met deze van frontvrouw Melissa Antheunis krijgen we een hemelse zangpartij waar ik kippenvel van krijg. Drummer Niels Delvaux zorgt met uitstekend slagwerk en percussie voor een heerlijke groove in 'Dawn In Pennsylvania'. Wie Melissa Antheunis nog nooit heeft horen zingen vraagt zich ongetwijfeld af hoe het mogelijk is dat deze prachtige stem met een erg mooie klankkleur, zolang verborgen is kunnen blijven voor het grote publiek. 'Dawn In Pennsylvania' gaat naadloos over in het levendig en frivool liefdeslied 'Compartiment C. Car 193', dat een heerlijk einde heeft. Het melancholische instrumentale 'Automat' wordt beheerst door de knappe en ingetogen trompet klanken van Yves Fernandez. Naast de intro op de akoestische gitaar neemt Pedro De Bruyckere ook de lead vocals voor zijn rekening in het akoestische 'Station Service', een gelukzalige mijmering aan de tijd toen er nog geen zelfbediening was aan de benzinestations. Ook Melissa mijmert en zingt dat ze beter naar haar vader geluisterd had in het melancholische 'Early Sunday Morning', dat dankzij de stemmen van My Groovy Sisters een waanzinnig mooi einde heeft. Pianist Danny Verstraete zorgt met frisse korte piano riffjes voor wat licht en hoop. 'New York Office' is met zijn zevenenveertig seconden een erg kort nummer dat Melissa op een wat klassieke manier weet te zingen.
 
 
 
 
 
 
Door het strak en opwindend slagwerk van Niels Delvaux gaat het er in het door Pedro gezongen 'Chop Sue' iets steviger aan toe. Het verhaal is niet zo prettig want het gaat over een waarschijnlijk laatste afspraak tussen twee geliefden in een restaurant. Augustijn Vermandere speelt zich in de kijker met een diepe knappe baslijn. De sfeer blijft triest en treurig in 'Excursion Into Philosophy', mijn persoonlijke favoriet op 'Blue And Broke'. Melissa weet het nummer met erg veel gevoel en emotie te zingen en de blazerssectie met Yves, Frederic en Marc, die hun strepen al verdienden bij Admiral Freebee en Lady Lynn, zetten de kers op de taart met hun uitmuntend en ingetogen blaaswerk. We krijgen weer een andere Melissa te horen in 'Hotel By A Railroad'. In deze song die ze half vertelt en half zingt klinkt haar aanstekelijke stem zwoel. De ritme sectie met drummer Niels Delvaux en bassist Augustijn Vermandere zorgt voor een heerlijke ietwat jazzy groove en Danny Verstraete weet met zoete en wervelende Hammond klanken de hoop in deze tanende liefdesrelatie toch nog in leven te houden. Van het door de toetsen gedragen 'Woman In The Sun' druipt de weemoedigheid en de troosteloosheid zo af. 'Automat (Reprise)' is het instrumentale vervolg van het eerdere 'Automat' en ook hier is er weer een glansrol weggelegd voor trompettist Yves Fernandez. Edward sluit het album af met de dromerige ballade 'Two On The Aisle', waarin we voor de laatste maal op dit album kunnen genieten van de uitmuntende stem van zangeres Melissa Antheunis. 'Blue And Broke' van Edward is een erg aangenaam en divers luisteralbum geworden. Naast de prima muzikanten is vooral de veelzijdige en prachtige stem van zangeres Melissa Antheunis een ontdekking voor mij. (7,5/10)
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
01 House Tops
02 Dawn in Pennsylvania
03 Compartiment C. Car 193
04 Automat
05 Station Service
06 Early Sunday Morning
07 New York Office
08 Chop Suey
09 Excursion into Philosophy
10 Hotel by a Railroad
11 Woman in the sun
12 Automatic (reprise)
13 Two On The Aisle
 
 
 
Melissa Antheunis: Zang
Pedro De Bruyckere: Gitaar en zang
Danny Verstraete: Piano, Hammond, Mellotron
Augustijn Vermandere: Bas
Niels Delvaux: Drums, Percussie
Backing & Gospel Koor : My Groovy Sisters ( Lin Delcour, Ilse Duyck en Friedl Ghusel en Josephine Van Den Broecke)
Trompet: Yves Fernandez
Trombone: Frederick Heirman
Saxofoon: Marc De Maeseneer