DEWOLFF – TASCAM TAPES

Album Review

Album: 
DEWOLFF – TASCAM TAPES
Artist: 
DeWolff
Record Label: 
Provogue / Mascot Label
Style: 
Psychedelische rock, Rock
Date: 
10/01/2020
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
DEWOLFF – TASCAM TAPES
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
DeWolff is een psychedelische rockband uit het diepe zuiden van Nederland, opgericht in 2007 door de broers Pablo & Luka van de Poel en Robin Piso. Toen hun psychedelische, maar ook hard rockende, gelijknamige EP in 2008 werd uitgebracht, veroverde het onmiddellijk de harten van liefhebbers van rockmuziek in heel Nederland en in december 2008 speelde de band hun eerste show in Paradiso, een legendarische locatie in Amsterdam. De release van hun debuutalbum 'Strange Fruits And Undiscovered Plants' uit 2009 werd gevolgd door een succesvolle tournee door Nederland en Duitsland. In 2010, de bandleden waren toen nog maar 15, 18 en 19 jaar oud, speelde DeWolff voor een publiek van 10.000 mensen op Pinkpop, het oudste muziekfestival van Europa. Eind 2010 nam DeWolff hun tweede album 'Orchards/ Lupin' op. Deze plaat werd uitgebracht in januari 2011 en bereikte meteen plaats elf in de Nederlandse album charts, een enorme prestatie voor een jonge alternatieve rockband in het hedendaagse muziekklimaat. De tour die volgde op de release van 'Orchards/ Lupin' was volledig uitverkocht en in augustus 2011 speelde DeWolff voor een publiek van 15.000 mensen op het Hongaarse Sziget festival en voor 30.000 mensen op het Nederlandse Lowland festival. Een filmploeg had de band gevolgd vanaf de release van hun debuutalbum tot het optreden van Sziget en in mei 2012 ging de resulterende documentaire 'DeWolff' in première op het Amsterdam International Documentary Festival. Een maand later werd het derde studioalbum 'DeWolff IV' uitgebracht. Naast enkele geëlektrocuteerde, hard rockende deuntjes, bevatte dit album ook een rockopera van twintig minuten. De live reputatie van DeWolff werd steeds groter en dankzij hun zeer energieke concerten mochten ze spelen in Frankrijk, Zwitserland, Italië, Spanje en Australië. Op zoek naar de sexy Southern Swagger om gehoord te worden op de oude Southern Rock en soul platen die inmiddels een grote invloed hadden op het nieuwe materiaal van DeWolff, reisde de band begin 2014 naar Valdosta, Georgia om hun volgende album op te nemen met de Grammy Award winnende producer Mark Neill. Het album 'Grand Southern Electric' klinkt als een klassieker. Voor hun recentste studio album trok DeWolff zich in de zomer van 2017 terug in hun eigen analoge Electrosaurus Southern Sound Studio in Utrecht, met als resultaat het schitterende album 'Thrust' dat op 4 mei 2018 verscheen. Met dat album won DeWolff de prestigieuze Nederlandse Edison Award voor Beste Rock Album. Negen maanden na het verschijnen van 'Thrust' had de band meer dan honderd concerten gespeeld in dertien landen. In juni vorig jaar verscheen het live album 'Live & Outta Sight II', dat werd opgenomen tijdens hun Nederlandse tournee 2018/2019. De opnames vonden plaats op het DeWolff Fest in Tivoli in Utrecht waar bijna 2000 fans aanwezig waren, maar ook in het Luxor Theater in Arnhem, in het Paard Van Troje in Den Haag en in EM2 in Groningen werd er opgenomen.
 
 
 
 
 
 
Op tien januari verschijnt hun zevende studioalbum 'Tascam Tapes', een ongewoon album, waarin de drie heren van DeWolff heel compact gaan. Geen drumstel, geen Hammond en geen gitaarversterkers zoals we gewoon zijn, want de 'Tascam Tapes' werden geschreven, uitgevoerd en opgenomen op de weg voor minder dan 50 euro. Vandaag kun je al naar het nieuwe album luisteren door de DeWolff Hotline te bellen. De jaren zeventig geïnspireerde muziek van DeWolff en het hightech karakter van (mobiele) telefonie waren nooit echt compatibel. Tot nu! DeWolff nodigt je uit om een ​​toekomst te betreden waar mensen op hun telefoons naar muziek kunnen luisteren. De studio voor het album 'Tascam Tapes' was in een koffer verpakt. 'Tascam Tapes' werd opgenomen op een Tascam Porta Two, een cassetterecorder met vier sporen uit de jaren tachtig, die Pablo tien jaar geleden kocht voor vijftig Euro. De enige apparatuur die ze gebruikten was een sampler met enkele zeldzame soul en funk gesamplede drumbeats, geladen door Luka, een synthesizer op batterijen en een gitaar, allemaal rechtstreeks aangesloten op de recorder. Er werd opgenomen in hotels, motels, een backstage of twee en langs de kant van de weg. Dit is DeWolff zoals je ze nog nooit eerder hebt gehoord. Er staan twaalf songs op 'Tascam Tapes' die goed zijn voor tweeëndertig minuten muziek. De opener 'Northpole Blues' heeft een goede mix van bluesrock en psychedelische rock en is opgebouwd rond een beresterke riff. In het laatste gedeelte krijgt het nummer een heel andere wending en is het Luka die met een gesamplede drumbeat voor een lange onverwachte outro zorgt.
 
 
 
 
 
De teksten van 'Blood Meridian I' en 'Blood Meridian II' zijn geïnspireerd door het boek 'Blood Meridan', een western of anti western novelle van Cormic McCarthy, die in 1985 verscheen. DeWolff schreef de riff van 'Blood Meridian I' tijdens de eerste dag van hun Franse tournee. De Tascam recorder raakte kapot tijdens de opnames en werd hersteld door een elastich rubber bandje. De gitaar die je hoort is een akoestische gitaar. Deel I heeft een groot Black Keys gehalte, terwijl deel II een grote Steve Seasick vibe heeft. Het aantrekkelijke en erg dansbare 'It Ain't Easy' is een mix van pop, funk en disco. Het heeft een aanstekelige melodie die zich vlug in je hoofd nestelt en Pablo zet met een mooie melodieuze gitaar solo de kers op de taart. Pablo's s stem klinkt heel breekbaar in de mooie ballade 'Rain'. 'Made It To 27' werd langs de kant van de weg opgenomen in een prachtig deel van Frankrijk, in de buurt van Carcassonne. Robin was aan het herstellen van een voedselvergiftiging, waardoor de band eerder een show moest annuleren en hij was echt niet in de stemming om op te nemen. Het nummer gaat over het harde leven van een muzikant on the road. De strakke gesamplede drumbeat van Luka domineert de uitstekende rocker 'Nothing Changing'. Dit amper twee minuten durende stukje muziek is voor mij één van de beste nummers op het album. 'Nothing Chancing' geeft je het gevoel dat je samen met Pablo, Luka en Robin in dat tourbusje zit aan de kant van de weg. Datzelfde gevoel heb je ook bij de funky rocker 'Let It Fly'. Je hebt zelfs het gevoel dat Lenny Kravitz ook in het busje zit en aan het meejammen is met DeWolff.
 
 
 
 
 
 
'Awesomess Of Love' werd opgenomen in de backstage van Krakatoa in Mérignac en het was één van de eerste nummers die DeWolff opnam op hun Tascam recorder. Enkele seconden na hun optreden in Ube te Rennes voegden Luka, Pablo en Robin op totale adrenaline  hun stemmen toe aan 'Awesomess Of Love'. Een ander hoogtepunt op het album is het schitterende 'Love Is Such A Waste'. In het melodieuze en meeslepende refrein laten de jongens blijken dat ze niet echt geloven in de liefde. Met een splijtende en priemende snarensolo zet Pablo die woorden nog wat kracht bij. 'Am I Losing My Mind' is een melancholische ballade met prachtig vingerwerk van Pablo op de akoestische gitaar. DeWolff sluit hun nieuwe album 'Tascam Tapes' af met het hitgevoelige en heel radiovriendelijke 'Life In A Fish Tank'. Dit is muziek die je dadelijk blij maakt en je onmiddelijk meesleurt in de sfeer van de song. De geweldige gruizige mondharmonica is om van te smullen en geeft 'Life In A Fish Tank' nog een extra troef. 'Tascam Tapes' van DeWolff laat ons de band kennen in een andere hoedanigheid. Ik ben nieuwsgierig hoe de echte fans daar op gaan reageren. Zelf ben ik helemaal gewonnen voor het idee van DeWolff om dit te realiseren en ook het eindresultaat vind ik schitterend. Voor mij is 'Taskam Tapes' het beste album dat DeWolff al gemaakt heeft. 'Tascam Tapes' is een geweldig album om 2020 in te zetten.
De dag na de release vertrekken de jongens weer op tournee door Europa. Gelukkig doen ze ook een paar concerten in Nederland en België. Op 11 januari zijn ze te gast in Paradiso te Amsterdam, op 29 februari staan ze in de AB in Brussel en op 31 mei zijn ze te gast op het Blues Maastricht Festival in Maastricht. (8,5/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
Northpole Blues (2:00)
Blood Meridian I (2:50)
It Ain’t Easy (3:24)
Rain (3:08)
Made It to 27 (2:33)
Nothing’s Changing (2:01)
Let It Fly (3:06)
Blood Meridian II (3:07)
Awesomeness of Love (1:45)
Love Is Such a Waste (3:33)
Am I Losing My Mind (2:16)
Life in a Fish Tank (2:25)