D-TALE - COME OUT AND PLAY

Album Review

Album: 
D-TALE - COME OUT AND PLAY
Artist: 
D-Tale
Record Label: 
Independent Label
Style: 
Bluesrock, rock
Date: 
27/11/2015
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
D-TALE - COME OUT AND PLAY
 
 
 
 
D-Tale is een roots-blues band rond wereldburger, zanger/gitarist Mario Pesic. Hij werd geboren in Kroatië, groeide op in Amerika en woont momenteel in Antwerpen. Samen met Patrick Cuyvers (Hammond & Piano), Steve Wouters (Drums) en Eric Wels (Bas) brengen zij vooral stevig eigen werk. Deze geroutineerde rotten in het vak speelden reeds in verschillende bands zoals Camden, Bass Papa, Last Call, Magic Frankie en Double Brown. De band vindt haar inspiratie bij alle rock- en blues helden van de jaren ‘50 tot heden. Songs gewijs knipogend naar John Hiatt, maar wat betreft intensiteit en groove slaan de heren hun eigen pad in. Het doel van D-Tale is met hun muziek, mensen ontroeren, ze laten bewegen en ze vooral onderdompelen in hun passie, de eerlijke emotie van muziek. D-Tale heeft al heel wat naambekendheid dankzij hun fantastische live optredens. In 2015 vonden de jongens dat het hoog tijd werd voor hun debuut album. In Rootshouse te Hechtel werden 10 nummers opgenomen, waarvan er negen eigen werk zijn. Op 27 november 2015 werd 'Come Out And Play' officieel aan het publiek voorgesteld in CC Palethe te Overpelt.
 
Ik denk dat ik zeker niet de enige ben die verrast was door zoveel eigen songs op 'Come Out And Play'. Ik kende D-Tale vooral van hun sterke energieke live optredens, waarin ze covers speelden die ze in een D-Tale jasje gestoken hadden. Want zomaar een nummer achterna spelen ligt niet in de aard van deze band. Het album opent dadelijk sterk met 'No Harm Done'. Meester Patrick Cuyvers neemt meteen het heft in handen op de toetsen en is uitdrukkelijk en knap aanwezig. Het nummer heeft een lekker ritme en een catchy refrein. Mario Pesic gebruikt zijn mooie volle stem met de nodige power. 'I'm In Trouble' opent met een sterke steeds weerkerende gitaar riff. Even later vallen de andere jongens gevat in en dan valt het op dat D-Tale met Eric Wels op bas en Steve Wouters wel een erg goede en stevige ritme sectie bezit. Patrick Cuyvers haalt erg sterk en gevat uit op de toetsen. De invloed van John Hiatt is te horen in de titel track 'Come Out And Play'. Deze strakke rocker, met een lekkere diepe bas groove en zeer gedreven toetsenwerk ligt lekker in het oor. Daarna wordt het wat meliger met de melodieuze pop song 'Girl On My Mind'. In de boogie rocker 'In Time' is Patrick Cuyvers weer de man die alle aandacht naar zich toetrekt. De wizzard op de toetsen laat ons genieten van zijn heel gevarieerd toetsenwerk. Heerlijk nummer. Het gevaar is in aantocht als je de dreigende gitaar riffs en bas drum van 'War On Terror' hoort. Ook de stem van Mario zet die dreigeng kracht bij.
 
 
Na de terreur dreiging van 'War On Terror' neemt de band bewust wat gas terug in het akoestische 'Tell Me What Your System Is'. De fluit in het midden van het nummer kleurt de song en er wordt onverwacht afgesloten met de doedelzak. De diepe bas groove van Eric Wels en de toetsenriffs van Patrick Cuyvers kleuren 'Midnight Train', de enige cover op het album. De snedige en zinderende gitaar solo van Mario plaatst de kers op de taart. Naar het einde toe wordt het ritme fel opgetrokken en is het weer Patrick die geweldig tekeer gaat op zijn keys. De band gooit nu alle remmen los en gaat er vol gas tegen aan in de rechttoe rechtaan rocker 'Must Have been Blind'. Mario Pesic voegt er als extraatje nog enkele spetterende gitaar riffs aan toe. In de akoestische afsluiter 'Cast Your Spell' valt vooral de mooie harmonieuze samenhang van het viertal op. D-Tale mag terugblikken op een mooi debuut album. (7,5/10)
 
 
Walter Vanheuckelom