CRYSTAL SHAWANDA - VOODOO WOMAN

Album Review

Album: 
CRYSTAL SHAWANDA - VOODOO WOMAN
Artist: 
Crystal Shawanda
Record Label: 
New Sun Records
Style: 
Blues, Bluesrock
Date: 
31/10/2017
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
CRYSTAL SHAWANDA - VOODOO WOMAN
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De Canadese Crystal Shawanda groeide op in het Wikwemikong reservaat op een eiland in Ontario, Canada. Haar ouders voedden haar op met countrymuziek en leerden haar zingen en gitaar spelen, maar het was haar oudste broer die haar de liefde voor de bluesmuziek bijbracht. Hij speelde in de kelder muziek van Muddy Waters, BB King en Etta James. Ze begon country te spelen toen ze zes jaar was en bij de leeftijd van tien werd ze al betaald om op te treden. Toen ze twaalf was reed Crystal regelmatig samen met haar vader, die vrachtwagenchauffeur was, naar Nashville. Op haar dertiende nam ze haar eerste album op. Op haar zestiende verliet ze de ouderlijke woning en verhuisde ze naar Nashville. Ze kende er niemand maar ze probeerde er zoveel mogelijk te spelen. Na een tijdje kwam ze in contact met een gerespecteerd muziekmanager en die zei haar dat er niemand op een Indiaanse zat te wachten die country zong. Een illusie armer keerde Crystal terug naar huis in het reservaat. Ze bleef gebeten door de muziekmicrobe en na een tijdje besloot ze om opnieuw naar Nashville te gaan, met de vaste wil om nu wel te slagen. Ze speelde zes dagen per week in drie ploegen per dag in Tootsies Orchid Lounge, waar ze een productie deal wist te sluiten met Scott Hendricks. In 2007 tekende Crystal via Joe Galante, die een BB King en Janis Joplin cover van Crystal gehoord had, een platencontract bij RCA Records. Een jaar later verscheen daar haar eerste officiële album 'Dawn Of A New Day'. Daarna was het vier jaar wachten op de opvolger 'Just like You' dat bij New Sun Records verscheen. Bij dat label verschenen ook nog haar eerste bluesalbum 'The Whole World’s Got The Blues' in 2014, 'Fish Out Of Water' in 2016 en 'Voodoo Woman' in 2017. Dit laatste album ligt hier voor me en het telt tien songs. De meeste songs op het album zijn bekende blues covers, al zijn er ook een paar originele nummers van Crystal Shawanda aanwezig.
 
 
 
 
 
 
Zoals we hierboven al vertelden bestaat het album 'Voodoo Woman' vooral uit bewerkte covers, dus zijn we niet verwondert als het album opent met de stomende klassieker 'Wang Dang Doodle/ Smokestack Lightning', die elke muziekliefhebber wel kent van Howlin' Wolf. Met haar rauwe schurende stem, die een kruising is van Janis Joplin en Koko Taylor, weet Crystal deze geweldige song meteen naar haar hand te zetten. Ze smijt zich met volle overgave op dit nummer en de weergaloze gruizige bluesharp van Stephen Hanner plaatst de kers op de taart. Dit is een opener die kan tellen en ons geweldig nieuwsgierig maakt naar de andere songs op 'Voodoo Woman'. Dana Robbins zorgt met krachtig en meeslepend blaaswerk op de saxofoon voor een knappe intro van Big Mama Thornton's 'Ball Of Chain'. Janis Joplin maakte het nummer onsterfelijk. In deze slowblues komen we nog meer onder de indruk van de fenomenale stem van Crystal Shawanda. Instrumentaal kunnen we buiten de uitmuntende saxofoon van Dana Robbins ook nog genieten van het fantastisch toetsenwerk van Peter Keys, het mondharmonicaspel van Stephen Hanner en de gitaar van Dewayne Strobel. Ook op de derde blues klassieker 'Voodoo Woman' van Koko Taylor weet de Canadese haar stempel te drukken. Stephen Hahner met weergaloos blaas en zuigwerk op de mondharmonica en Dewayne Strobel met verschroeiend snarenwerk op de sixstring zorgen nogmaals voor een uitmuntende instrumentale inkleuring van deze knappe song. Frontvrouw Crystal Shawanda blijft met haar stem een geweldige indruk maken. 'Hound Dog' is origineel een 12 bar blues song van Big Mama Thornton uit 1952, maar Elvis Presley maakte er in 1956 een rock'n roll nummer van en scoorde er een wereldhit mee. De swingende blues versie van Crystal Shawanda is een soort middenweg tussen de versie van Thornton en Presley. Bassist David Roe en drummer Louis Winfield zorgen voor een heel aanstekelige groove, waarop toetsenist Peter Keys, mondharmonicaspeler Stephen Hanner en gitarist Dewayne Strobel zich nogmaals volledig kunnen uitleven op hun instrument.
 
 
 
 
 
 
Dat Crystal met haar stem ook kan bekoren en imponeren in trage gevoelvolle songs bewijst ze in het gevoelvolle 'I'd Rather Go Blind' van Etta James. Deze bluesballade wordt gedragen door de warme Hammond klanken van Peter Keys. De zangeres heeft zich voor dit album omringd met uitmuntende muzikanten en backing vocals. Dat Vickie Hampton, Quisha Wint en Tommy Stillwell over erg goede stemmen beschikken, bewijzen ze in deze beklijvende versie van 'I'd Rather Go Blind'. Ook gitarist Dewayne Strobel laat zich met intens en gevoelvol snarenwerk weer op een positieve manier opmerken. Met het uptempo 'Trouble', dat Crystal samen met Vanyah Verhuizen schreef, en dat al te vinden was op haar album 'Fish Out Of Water', wordt het gaspedaal weer fors ingeduwd. De ritme sectie zorgt voor een knappe stuwende groove en saxofoniste Dana Robbins blaast de longen uit haar lijf en plaatst zo de kers op de taart van deze 'Trouble'. In de pakkende blues ballade 'Mysty Blue', een cover van Dorothy Moore, weet de zangeres mij nogmaals te ontroeren met haar gevoelvolle stem. De laatste drie songs op het album zijn originele nummers die al op haar album 'The Whole World's Got The Blues' uit 2014 stonden. Dat ze ook prachtige nummers kan schrijven horen we in de stomende blues song 'Cry Out For More', dat ze samen met haar gitarist Dewayne Strobel schreef. Mijn persoonlijke favoriet is de liefdesballade 'I'll Always Love You'. Crystal haar krachtige gevoelvolle stem zal zonder twijfel menig muziekliefhebber ontroeren en ook tijdens de live optredens zal dit nummer voor emotionele momenten zorgen. Dewayne Strobel slaagt er tevens in om het gevoel en intensiteit waarmee Crystal het nummer zingt over te brengen in zijn snarenwerk. In het afsluitende 'Bluetrain (slight Return)/Smokestack Lightning Revisited' bepalen het dwingende slagwerk/percussie van Darren James, de gruizige bluesharp van Stephen en het vette slidewerk van Dewayne de sound van het nummer. De rauwe stem van Crystal klinkt weer heel overtuigend en ook de huilende wolf weet ze met veel overgave te brengen. 'Voodoo Woman' van Crystal Shawanda is een uitstekend en opwindend album. Het merendeel van de songs zijn wel covers, maar die worden dan wel uitstekend en op een eigen wijze gebracht. Deze dame heeft een prachtige stem en met dit soort opwindende muziek heb je gegarandeerd succes tijdens de live optredens. (8,5/10)
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
01.Wang Dang Doodle/Smokestack Lightnin’ [Willie Dixon/Chester Arthur Bennett]
02.Ball and Chain [Willie Mae Thornton]
03.Voodoo Woman [Koko Taylor]
04.Hound Dog [Jerry Leiber/Mike Stoller]
05.I’d Rather Go Blind [Ellington Jordan/Billy Foster]
06.Trouble [Crystal SHawanda & Vanyah Venhuizen]
07.Misty Blue [Bob Montgomery]
08.Cry Out For More [Crystal SHawanda & Deawayne Strobel]
09.I’ll Always Love You [Larry Grisham/Tommy Stillwell]
10.Bluetrain (Slight return)/Smokestack Lightning Revisited [Crystal SHawanda /Dewayne Strobel/Chester Arthur Bennett]
 
Album line-up:
Zang : Crystal Shawana
Gitaar : Dewayne Strobel
Bas : Dave Roe, Michael Dearing
Drums / Percussion : Louis Winfield, Darren James
Mondharmonica : Stephen Hanner
Saxofoon : Dana Robbins
Hammond B3 : Peter Keys
Backing Vocals : Vickie Hampton, Quisha Wint & Tommy Stillwell (2)