COUSIN HARLEY - BLUE SMOKE (THE MUSIC OF MERLE TRAVIS)

Album Review

Album: 
COUSIN HARLEY - BLUE SMOKE (THE MUSIC OF MERLE TRAVIS)
Artist: 
Cousin Harley
Record Label: 
Little Pig Records
Style: 
Rockabilly, Country & Western Swing
Date: 
17/11/2017
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
COUSIN HARLEY - BLUE SMOKE (THE MUSIC OF MERLE TRAVIS)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zanger/gitarist Paul Pigat, contrabassist Jesse Cahill en drummer Keith Picot vormen samen Cousin Harley, een Canadees trio uit Vancouver, dat in 2002 debuteerde met het album 'Jukin'. Hun muziek gaat van hot rod rockabilly tot foot stamping vintage country en western swing. 'Blue Smoke (The music Of Merle Davis)' is ondertussen al het zesde album van Cousin Harley. Met dit album brengen Paul, Jesse en Keith hulde aan hun muzikale held en tevens een van de meest invloedrijkste fingerpicking gitaristen van de twintigste eeuw, namelijk Merle Davis. 'Blue Smoke (The Music Of Merle Travis)' telt elf klassiekers van deze legendarische artiest (1917-1983), plus 'Rosewood' geschreven door Pigat, een eerbetoon aan de geboorteplaats van Travis. Op 17 november 2017 washet juist honderd jaar geleden dat Merle Davis geboren werd, daarom verscheen het album 'Blue Smoke (The music Of Merle Travis)' speciaal op deze datum.
 
 
 
 
 
 
Het album opent met het swingende 'Divorce Me C.O.D.', dat Cousin Harley in een modern jasje gestoken heeft. De blazers zijn niet aanwezig, de twang gitaar natuurlijk wel. Paul Pigat heeft een erg goede stem en bewijst in dit rockabilly nummer dat hij over snelle vingers beschikt met als resultaat knap en pittig snarenwerk. Het gaspedaal wordt nog wat dieper ingeduwd voor 'Deep South' en ook hier blijft het gitaar plectrum afwezig en is het genieten van het vlugge fingerpicking spel van Paul Pigat. De ritme sectie met Jesse Cahill op contrabas en Keith Picot op drums zorgen voor de swingende groove. De instrumentale titeltrack 'Blue Smoke' is het ideale nummer voor Paul, Jesse en Keith om hun instrumentale virtuositeit te etaleren. Frontman Paul Pigat is opnieuw weergaloos met vingervlug snarenwerk op zijn six string. De dansers en danseressen onder ons zorgen er best voor dat ze fysiek in orde zijn, want tijd om te rusten is er zelden op dit album. Het blijft swingen tijdens 'So Round, So Firm, So Fully Packed', waarin de blazers weer afwezig zijn. Dat is geen enkel probleem want het geeft het nummer nog meer swing, doordat het knappe gitaarwerk nog meer op de voorgrond komt. Het eerste rustpunt op het album komt er met de klassieker 'Sixteen Tons'. De teksten van Merle Travis gingen erg vaak over het leven van de Amerikaanse mijnwerkers en hoe ze economisch uitgebuit werden en daar is 'Sixteen Tons' een sprekend voorbeeld van. Het aantal grote namen die dit nummer coverden is niet meer op twee handen te tellen. Jeff Beck, Johnny Cash, ZZ Top, Stevie Wonder en Tom Jones zijn er enkele van. Ook in de versie van Cousin Harley, dat erg kort bij het origineel ligt, blijft dit nummer bekoren.
 
 
 
 
 
 
Het grootste verschil tussen de originele 'Too Much Sugar For A Dime' en de versie van Cousin Harley is dat het origineel een duet is van Merle Travis en Judy Hayden en in de versie van Cousin Harley wordt het vocale gedeelte door Paul Pigat alleen gezongen. 'Cincinnati Lou' klinkt in de versie van Cousin Harley veel aantrekkelijker dan de versie van Merle Travis. Het klinkt veel moderner en de twangy gitaar van Pigat is weer om van te smullen. 'Re Enlistment Blues' is een meeslepende country/blues song. Bij Cousin Harley geen piano tijdens 'Fat Gal', wel meer frisheid, tempo en swing. Paul Pigat toont nogmaals zijn klasse als vingervlug fingerpicking gitarist in dit erg dansbare nummer. Het donkere en weemoedige 'Dark As A Dungeon' is een country ballade, waarin het roffelend slagwerk op de snare drums van Jesse Cahil erg bepalend is. Daarna gaat het vol gas in het laatste Merle Travis nummer 'Smoke Smoke Smoke That Cigarette'. Paul Pigat vertelt zijn verhaal, alleen het refrein wordt gezongen. Het is nogmaals genieten van het geweldige fingerpicking gitaarwerk van de frontman. De afsluiter is het instrumentale, door Paul Pigat geschreven 'Rosewood', dat een eerbetoon is aan de stad waar Merle Travis geboren werd. 'Rosewood' ligt helemaal in het verlengde van wat we al hoorden op het album. De liefhebbers van hot rod rockabilly, foot stomping country & Western swing en fantastisch fingerpicking gitaarspel zullen zich in de hemel wanen met het album 'Blue Smoke (The Music Of Merle Travis)', dat bovenal een erg mooi eerbetoon is aan Merle Travis, één van de invloedrijkste fingerpicking gitaristen van de twintigste eeuw. (7,5/10)
 
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
Divorce Me C.O.D
Deep South
Blue Smoke
So Round, So Firm, So Fully Packed
Sixteen Tons
Too Much Sugar for a Dime
Cincinnati Lou
Re Enlistment Blues
Fat Gal
Dark As a Dungeon
Smoke Smoke Smoke That Cigarette
Rosewood
 
Paul Pigat - Vocals and Guitar
Keith "El Swartho" Picot - Upright Bass
Jesse Cahill - Drums