CHANTEL MCGREGOR - SHED SESSIONS VOLUME TWO

Album Review

Album: 
CHANTEL MCGREGOR - SHED SESSIONS VOLUME TWO
Artist: 
Chantel McGregor
Record Label: 
Eigen beheer
Style: 
blues, bluesrock, rock, pop
Date: 
06/08/2021
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
CHANTEL MCGREGOR - SHED SESSIONS VOLUME TWO
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Chantel McGregor is een Noord Engelse gitariste, zangeres en liedjesschrijfster uit Bradford. Chantel McGregor ging naar het Leeds College of Music waar ze een aantal prijzen behaalde, waaronder de Leeds College of Music Prize for Outstanding Musicianship. Ze behaalde een First Class Honour graad in populaire muziek in 2008.Op de British Blues Awards won ze in 2011 de Young Artist Of The Year Award, in 2012 won ze de Best Female Vocalist Award, in 2013 won ze twee categorieën, namelijk Guitarist Of The Year en Best Female Vocalist en een jaar later won ze opnieuw in de categorie Guitarist Of The Year. Chantel McGregor was de eerste vrouw die de Award won als beste gitariste op de Britse Blues Awards. In 2011 bracht ze haar prachtige debuutalbum 'Like No Other' uit. Vier jaar later volgde 'Lose Control'. Voor beide albums werkte Chantel samen met producer Livingstone Brown. In die periode trad Chantel regelmatig op in Nederland en in België. Nu is het al een paar jaar geleden dat deze fantastische gitariste en zangeres in ons landje te gast was. In 2019 verscheen het live album 'Bury'd Alive', dat opgenomen werd in The Apex in  Bury St Edmunds in maart 2019. In December 2019 riep het Amerikaans tijdschrift Guitar World het album 'Bury'd Alive' uit tot het elfde beste gitaaralbum van dat decennium. In mei verscheen bij het Amerikaanse label Cleopatra een herwerkte cover van Lady Gaga haar 'Stupid Love'. In diezelfde maand kreeg ze met 'Chantel's Monday Brunch Club' ook een wekelijks programma op Hard Rock Hell Radio. Later op het jaar mocht ze als gitariste meewerken aan het Dr. John album 'Gumbo Blues'. Tijdens de Covid 19 pandemie zorgde ze elke zaterdag op vijf uur s'avonds voor een live show vanuit een schuur bij haar thuis. De show was voor iedereen live te volgen via het youtube kanaal van Chantel. Eerst deed ze dat alleen, later kwam toetsenist Jamie Brooks haar vergezellen. Van die wekelijkse opnames werden twee albums opgenomen, namelijk 'Shed Sessions Volume One', dat op twaalf juli verscheen, en 'Shed Sessions Volume Two', dat op twee augustus verscheen. Op Volume One krijgen we Chantel solo met een akoestische gitaar en op Volume Two speelt Chantel op elektrische gitaar en is ook toetsenist Jamie Brooks van de partij.
 
 
 
 
 
 
Verleden week besproken we het akoestische 'Shed Sessions Volume One'. Nu is het de beurt aan 'Shed Sessions Volume Two'. Het grote verschil is dat er met Jamie Brooks een toetsenist aanwezig is en dat Chantel haar akoestische gitaar inruilt voor de elektrische gitaar. Ook hier zijn de meeste songs covers die in een Chantel McGregor jasje worden gestoken. Met 'Walk On Land' en 'April' komen er ook twee uitgeklede  versies van haar eigen geschreven songs aan de beurt. Chantel opent het album met een prachtige intieme versie van 'Creep', in 1992 de debuutsingle van Radiohead. Chantel's wondermooie stem krijgt alleen begeleiding van de piano van Jamie Brooks. Je wordt meteen stil van zoveel moois. Hetzelfde kan gezegd worden over de uitgeklede versie van 'Foolisch Games', een cover uit 1995 van de Amerikaanse singer/songwriter Jewel. Ook hier is de piano de ideale begeleiding voor Chantel's stem. Instrumentaal is Chantel's versie veel soberder, toch blijft ze dicht bij de originele versie. Ze zingt deze prachtige ballade met erg veel gevoel en emotie in haar stem. Persoonlijk vind ik deze versie beter dan de originele versie van Jewel en daar heeft de engelenstem van Chantel een heel groot aandeel in. In het bijna acht minuten durende 'Drive Home', van Steven Wilson komt voor de eerste keer de elektrische gitaar van Chantel uitgebreid aan het woord. Chantel laat haar gitaar zo magistraal en emotioneel spreken, dat woorden altijd te klein zullen zijn om dit te verwoorden. 
 
 
 
 
 
 
In de piano gedreven ballade 'Winter' van Tori Amos blijft Chantel McGregor heel dicht bij de originele versie. Het is een song die perfect bij de stem van Chantel past en ze weet het nummer weer op een sublieme wijze te brengen.Het meer dan zeven minuten durende 'Walk On Land' is een origineel prog rock nummer van Chantel. Het komt uit haar tweede album 'Lose Control'. Net als in de originele versie begint Chantel 'Walk On Line' met alleen haar stem en haar gitaar. Later komt toetsenist Jamie Brooks haar vervoegen. De tweede helft neemt Chantel weer helemaal voor haar rekening met een uitmuntende en gevoelvolle gitaar solo. Het is een lust voor het oor om te luisteren naar dat subliem gitaarwerk van deze Engelse gitaarvirtuose. Persoonlijk vind ik deze versie nog beter dan de uitstekende originele versie. Top nummer. Hoewel Chantel heel dicht bij de originele versie van het trieste 'Uninvited' van Alanis Morisette blijft, weet ze toch haar stempel op het lied te drukken. 'Summertime' is een aria uit de opera 'Porgy And Bess' uit 1935. Het lied groeide eind jaren dertig uit tot een klassieker onder liefhebbers van klassieke muziek, jazz, blues en popmuziek. 'Summertime' werd geschreven door George Gershwin (muziek) en DuBose Heyward (tekst). Persoonlijk denk ik dat Chantel de versie van Billie Holliday in gedachten had toen ze dit uitstekende nummer uitwerkte. Jamie Brooks is uitdrukkelijk aanwezig op de toetsen en Chantel tovert weer een uitstekende, gevoelvolle solo uit haar sixstring. 
 
 
 
 
 
 
Het instrumentale 'April' werd door Chantel McGregor geschreven en stond op haar live album 'Bury'd Alive'. Door de afwezigheid van een band krijgt deze instrumentale song een heel andere beleving. Hier heeft ze alleen de steun van keyboardspeler Jamie Brooks. Op een grootse wijze soleert Chantel hier zeven minuten op haar gitaar. Ze verveelt geen seconde en geeft haar fantastisch snarenwerk op het juiste moment steeds een nieuwe wending. De Joni Mitchell cover 'River' is het volgende pareltje op dit album. Deze keer geen gitaar, maar wel de prachtige stem van Chantel en het begeleidende pianospel van Jamie Brooks. Het album wordt afgesloten met een tweede cover van Steven Wilson, namelijk 'The Raven That Refused To Sing'. Ook hier weet Chantel een geweldige uitgeklede versie neer te zetten. Met behulp van alleen haar gitaar en de keyboards van Jamie Brooks zet  ze 'The Raven That Refused To Sing' volledig naar haar hand. Net als 'Shed Sessions Volume One' is deze 'Shed Sessions' een erg knap album. Met haar sublieme stem en fantastisch gitaarwerk weet Chantel weer een reeks covers helemaal naar haar hand te zetten. De uitgeklede versies zijn soms beter dan de originele versies en dat moet je toch maar verwezenlijken met alleen een stem, een gitaar en keyboards. Ik kan niet anders dan  deze twee albums aanraden aan elke muziekliefhebber.  (8,5/10)
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
01. Creep
02. Foolish Games
03. Drive Home
04. Winter
05. Walk On Land
06. Uninvited
07. Summertime
08. April
09. River
10. The Raven That Refused To Sing