CAROLYN FE - SUGAT KO

Album Review

Album: 
CAROLYN FE - SUGAT KO
Artist: 
Carolyn Fe
Record Label: 
Productions Carolyn Fe
Style: 
Bluesrock, Blues
Date: 
01/08/2018
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
CAROLYN FE - SUGAT KO
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Carolyn Fe werd geboren op de Filipijnen als Carolyn Fe Trinitad. Ze verhuisde al op vrij jonge leeftijd naar Canada. Haar eerste album '100%' verscheen in 2009 en kreeg heel wat aandacht van on line radiostations en ook de schrijvende pers droeg het album een warm hart toe. Het tweede album 'Original Sin' verscheen in augustus 2011 en werd voorgesteld tijdens twee uitverkochte release concerten, waardoor ze heel wat naambekendheid kreeg in de Canadese blueswereld. 'Original Sin' kreeg de Le Lys Blues Award for Best Album & Associated Styles in 2012. Het ging steeds maar beter met de muzikale weg van Carolyn Fe en met haar derde album 'Bad Taboo' uit 2014 werd ze bekroond met een JIMI Award als beste internationaal album in 2014. Na vier jaar stilte is er eindelijk een vierde album met 'Sugat Ko'.  Op één augustus 2018 verscheen het album en het is een terugkeer naar haar roots, zowel etnisch als intern. De titel 'Sugat Ko' is Tagalog (Filippijnse taal) voor 'My Wound' en het album toont een plooibare groep muzikanten met verschillende achtergronden die onverschrokken is ten aanzien van de geluidsrisico's die Carolyn Fe graag wil verkennen om het genre te bevorderen. Het album telt tien nummers die allemaal door Carolyn Fe werden geschreven, meestal met de hulp van Jean Francois Hamel of Oison Little.
 
 
 
 
 
 
Het bijna vijf minuten durende 'One Minute To Midnight' is de opener van het album 'Sugat Ko'. Het is een rustig folknummer met prachtige percussie van Brandon Goodwin. Gitaristen Yvan Garzon en Jean Francois Hamel etaleren meteen hun instrumentale klasse, de ene doet dat met knap vingerwerk op de akoestische gitaar en de andere met hemels slidewerk. De knappe soulvolle stem van Carolyn straalt de nodige rust en sereniteit uit en dat is wat dit nummer nodig heeft. Na dit rustig begin wordt het wat feller en rauwer in de midtempo funky rocker 'I Can't Breathe'. Drummer Brandon Goodwin en bassist zorgen met een uitstekende funky groove voor de perfecte basis. Ook in 'I Can't Breathe' kunnen we genieten van de twee sterke gitaristen, nu doet de ene dit met vlijmscherpe riffs en de andere met uitstekend en gevoelvol vingerwerk. De stem van Carolyn klinkt in deze song nogal monotoon en gevoelloos. Haar stemtimbre en de wijze van zingen is te vergelijken met dat van Grace Jones. Dat het gesproken in plaats van gezongen 'Sugar' genietbaar is komt door het dwingende en strakke slagwerk van Brandon en door de psychedelische gitaar riffs. 'Jerusalem's Thorns' wordt door Carolyn a capella gezongen. In het begin zijn er ook nog backing vocals te horen en verder in de song krijgt de stem van Carolyn begeleiding van de sublieme percussie van Brandon Goodwin. Het nummer heeft iets angstaanjagend en de stem van Carolyn klinkt zo dreigend dat ze precies zelf een vloek over Jeruzalem wil uitroepen. Na de pijn en de voodoo komt de verlossing in de midtempo bluesrocker 'Bring You Water'. Ook hier spreekt de zangeres spijtig genoeg meer dan ze zingt, want instrumentaal zit deze song, met zijn knap gitaarwerk wel erg goed in elkaar.
 
 
 
 
 
 
Met een slome, maar uitstekende baslijn zorgt bassist Oisin Little voor de perfecte basis van het jazzy rock nummer 'Howzat'. De sound wordt grotendeels bepaald door het huilende vette slidewerk dat bij momenten door merg en been gaat. De uitstekende funky rocker 'Wanna Say We're Through', met zijn verscheidene sfeer en ritmewisselingen is voor één van de beste nummers op het album. Oisin Little zorgt voor een uitstekende funky baslijn in deze erg dansbare song. Daarna wordt het stil en rustig in de dromerige ballade 'All That Matters', één van de weinigs songs waarin de stem van Carolyn mij kan bekoren. De instrumentale subtiele en gevoelvolle begeleiding vormen één geheel met de stem van Carolyn en het nummer. Ook in 'Nothin' Doin'', dat een mix van jazz en blues is, blijft het rustig. Het weemoedige slidewerk geeft 'Nothin' Doin'' een extra sentimentele touch. De afsluiter 'Prayer' schreef Carolyn voor haar aan kanker overleden vriendin Angela Feliziani. In deze beklijvende ballade zingt Carolyn met een warme en heel emotionele stem over de lijdensweg van haar vriendin en over haar wens om te mogen sterven, omdat ze al genoeg pijn had meegemaakt. Alle instrumenten in 'Prayer' worden bespeeld door Angie Arsenault, een goede vriendin van Carolyn en co producer van het album. Angie en Carolyn hadden het op dat moment zo moeilijk en ze steunden elkaar. Omdat 'Prayer' zo persoonlijk is en omdat Carolyn nog niet zo close was met haar nieuwe muzikanten besloten Carolyn en Angie om Angie alle instrumenten te laten bespelen. In deze ballade bewijst Carolyn dat ze echt wel een uitstekende zangeres is met een mooie soulvolle stem. Het geweldige achtergrondkoor met Johanna Tzountzouris, Leslie Alston, James Douglas en Serge Turcotte maken het nummer helemaal af. 'Sugat Ko' van Carolyn Fe is een gevarieerd album met een paar knappe songs.  (6/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
01. One Minute To Midnight
02. I Can’t Breathe
03. Sugar
04. Jerusalem’s Thorns
05. Bring Your Water
06. Howzat
07. Wanna Say We’re Through
08. All That Matters
09. Nothin’ Doin’
10. Prayer
 
 
Carolyn Fe - Zang
Yvan Garzon - Gitaar
Jean-François Hamel - gitaar
Oisin Little - Bas
Brandon Goodwin - Drums en percussie