BOX OF KINGS - FAKE WITH GRACE

Album Review

Album: 
BOX OF KINGS - FAKE WITH GRACE
Artist: 
Box Of Kings
Record Label: 
Eigen beheer
Style: 
Rock, Bluesrock
Date: 
02/12/2022
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
BOX OF KINGS - FAKE WITH GRACE
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Box Of Kings werd eind 2018 opgericht door Jeroen Doppen en Chris Hordijk. In 2019 brachten zij hun debuut EP 'Symphony Of Superficiality' uit en deze kon op maar liefst 3 nominaties rekenen bij de 3voor12 Gelderland Awards in de categorieën Beste Nieuwkomer, Beste Live-act en Beste Album. In oktober 2020 werd de EP 'Live' uitgebracht en die genereerde Nationaal en Internationaal flink wat airplay. De plannen voor 2021 waren groot. Zo werden er maar liefst drie singles uitgebracht die flink de aandacht trokken en werden er nieuwe nummers geschreven voor het volledige album dat eind 2022 zou verschijnen. Dat album is inmiddels uit en kreeg 'Fake With Grace' als titel. Er staan acht originele door Jeroen Doppen en Chris Hordijk geschreven nummers op het album. Voor 'Smoke On The Horizon' kregen ze hulp van Rutger Berendsen, die ook op een drietal songs de basgitaar voor zijn rekening neemt.
 
 
 
 
 
 
Het album opent met de meer dan vier minuten rocker 'Smoke On The Horizon (We Only Know Everything'. Het is een stevig nummer met rock invloeden uit de jaren zeventig. Chris Hordijk beschikt over een goede en aangename rockstem en brengt 'Smoke On The Horizon' met veel overtuiging. Als drummer zorgt Chris samen met bassist Rutger Berendsen voor een uitstekende rock groove. Jeroen Doppen kruidt het nummer met een uitstekende gitaar solo en het sterk refrein geeft 'Smoke On The Horizon' nog een extra touch. Knappe opener. Box Of Kings steken nog een tandje bij en blijven lekker verder rocken in 'Avalon'. Het lijkt dat het nummer door meerdere mensen wordt gezongen, maar het is Chris Hordijk de het driestemmige refrein van 'Avalon' met zijn kopstem heeft ingezongen. Daarin blijkt andermaal dat Chris over een erg goede stem beschikt. Chris laat duidelijk merken dat 'Avalon' zijn hart in brand gezet heeft en dat hij haar nooit meer kwijt wil. De muziek uit de jaren zeventig heeft een grote indruk nagelaten op Doppen & Harwijk, want ook met het radiovriendelijke 'When The Heartache Ends' keert het duo naar de muziek uit deze periode. Het uitstekende en catchy refrein zal tijdens de live optredens zeker luidkeels meegezongen worden de fans. In de twee eerste songs hoorden we Rutger Berendsen op de basgitaar, maar in 'When The Heartache Ends' bespelen Chris (drums) en Jeroen (bas en gitaar) alle instrumenten. 'When The Heartache Ends' is het nummer met het grootste hit potentieel op dit album.
 
 
 
 
 
 
 
Met een uitstekende drumbeat trekt Willem van den Berg 'Molly, My Dear' op gang. Het is het enige nummer waarbij Chris Hordijk niet achter de drums zit. Jeroen bepaalt de sound met een sterke steeds terugkerende gitaar riff en zijn psychedelisch getinte snarensolo past perfect in het nummer. Ook 'Molly, My Dear' gaat over de liefde en een meisje waarvan de zanger blijkbaar nooit genoeg kan van krijgen. Het waarschuwende 'Behind The Masquerade' heeft een ietwat donkere sound. Jeroen Doppen zet met een snedige en priemende gitaarsolo de woorden van Chris nog wat kracht bij. Het wordt terug steviger met het lekker groovende 'Symphony Of Superficiality'. Het nummer krijgt nog meer cachet in het tragere instrumentale middenstuk, waarin Jeroen uithaalt met een gevoelvolle snarensolo op zijn sixstring. Het tempo gaat nog wat de hoogte in voor de uitstekende rocker 'Odd One Out'. Drummer Chris Hordijk en bassist Jeroen Doppen zorgen voor een knappe rockgroove en Hordijk weet het nummer weer met veel overgave en overtuiging te zingen.
 
 
 
 
 
 
Alle registers worden open getrokken voor de stomende afsluiter 'Two Timin' Woman'. Met een rauwe en stuwende, steeds terugkerende gitaar riff is Jeroen heel bepalend voor de sound. Met strak en energiek slagwerk bepaalt Horwijk het tempo van 'Two Timin' Woman'. Er klinkt veel boosheid in de stem van Chris als hij zingt hoe hij zich laten gebruiken heeft. Er zitten verscheidene sfeer en tempowisselingen in het nummer en dat geeft het meer dan vijf minuten durende 'Two Timin' Woman' nog een extra touch. In het machtige instrumentale gedeelte gaat het duo helemaal loss en kan je met volle teugen genieten van het virtuoze slagwerk van Chris Horwijk en van de beukende baslijn en fantastisch psychedelisch gitaarwerk van Jeroen Doppen. 'Fake With Grace', het debuutalbum van de Nederlandse band Box Of Kings, is een uitstekend album, dat ik elke muziekliefhebber kan aanraden. Dit album zal zeker heel wat deuren openen voor dit duo. De toekomst van Box Of Kings ziet er na dit album rooskleurig uit. Box Of Kings is een band die we zeker in het oog moeten houden. (8/10)
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
01. Smoke on the Horizon (We Only Know Everything) (04:06)
02. Avalon (03:07)
03. When the Heartache Ends (04:03)
04. Molly, My Dear (04:23)
05. Behind the Masquerade (04:23)
06. Symphony of Superficiality (04:51)
07. Odd One Out (03:56)
08. Two Timin’ Woman (05:37)
 
 
 
Chris Hordijk: Zang, drums en percussie (behalve op 4)
Jeroen Doppen: Gitaar, basgitaar op (3, 5, 6, 7, en 8)
Rutger Berendsen: Basgitaar op (1, 2 en 4)
Willem van den Berg: Drums op (4)