BOB CORRITORE & FRIENDS - SPIDER IN MY STEW

Bob Corritore & Friends
Vizztone Label Group
Style:
Blues, bluesrock
14/05/2021

Bob Corritore is een Amerikaans mondharmonicaspeler, die op 27 september 1956 in Chicago werd geboren. Zijn leven veranderde voorgoed wanneer hij op twaalfjarige leeftijd voor het eerst Muddy Waters hoorde op de radio. In minder dan één jaar leerde hij mondharmonica spelen. Bob zocht contact met de grote harpspelers, zoals Big Walter Horton, Little Mack Simmons, Louis Myers, Junior Wells, Big John Wrencher en Carey Bell. Van hen kreeg hij veel mondharmonica tips en aanmoedigingen. In 1981 verhuisde Bob naar Phoenix, Arizona, waar hij in 1986 begon samen te werken met voormalig Howlin' Wolf drummer Chico Chism. Die samenwerking duurde twintig jaar, tot Chico in 2007 overleed. In 1991 opende Bob de inmiddels beroemde blues & roots club, The Rhythm Room en in 1999 bracht hij zijn debuutalbum 'All-Star Blues Sessions' uit. In 2005 bracht Bob de Rhythm Room All-Stars, met Big Pete Pearson, naar het Marco Fiume Blues Passions Festival in Italië. Hierdoor kwam er heel wat Europese interesse voor het vurig mondharmonica spel van Bob Corritore. In 2007 ontving Bob een Keeping The Blues Alive Award van de Blues Foundation. In datzelfde jaar werd 'Travelin' The Dirt Road', een samenwerking met Dave Riley, genomineerd voor een Blues Music Award. In 2011 won het album 'Harmonica Blues' van Bob Corritore & Friends een Blues Music Award voor Best Historical Blues Release. In 2013 werd 'Ain't Nothing You Can Do', de schitterende samenwerking met John Primer, gekozen tot Best Blues Album Of 2013 door het Duitse Blues News Magazine. Een jaar later kreeg Corritore ook een Blues 411 Jimi Award als Beste Mondharmonicaspeler. In mei 2020 verscheen 'The Gypsy Woman Told Me', de derde samenwerking tussen Bob Corritore en John Primer. In het najaar van 2020 verschenen nog drie albums van Bob Corritore in de reeks 'From The Vault Series'. Ook op zijn nieuwe album 'Spider In My Stew' heeft Bob Corritore weer een hele reeks gasten uitgenodigd. Sugaray Rayford, Lurrie Bell, John Primer, Alabama Mike, Diunna Greenleaf, Francine Reed, Johnny Rawls, Oscar Wilson, Willie Buch, Bill & Shy Perry, Bob Stroger, Bob Margolin, Junior Watson, Kid Ramos, Johnny Main, Jimi Smith en Adrianna Marie zijn er een paar van. Er staan veertien songs op het album, waarvan er drie door Willie Dixon werden geschreven. Op één nummer na werden alle nummers opgenomen in negen sessies die plaats vonden in de Tempest Studios, tijdens de periode 2018 - 2020.

Oscar Wilson, de legendarische frontman van The Cash Box Kings neemt de zang voor zijn rekening in de opener 'Tenessee Woman'. Drummer en percussionist Alan West geeft het nummer een mooie beat en saxofonist Shea Marshall en mondharmonicaspeler Bob Corritore zorgen voor het uitstekend solowerk. Daarna is het de beurt aan de fantastische stem van Sugaray Rayford in de soulvolle en radiovriendelijke bluesrocker 'Big Mama's Soul Food'. Dat deze song als single werd uitgebracht is een uitstekende keuze. Natuurlijk is mondharmonica virtuoos Bob Corritore heel het nummer uitstekend en uitdrukkelijk aanwezig. Hij zet zelf de kers op de taart met een erg knappe solo. Ook de gitaristen Kid Ramos en Johhny Main laten zich niet onbetuigd en kleuren deze erg sterke 'Big Mama's Soul Food' met heerlijk snarenwerk. Alabama Mike weet op een geweldige wijze het melodieuze 'Watcha Gonna Do When Your Baby Leaves You' te zingen. Bob Corritore op mondharmonica, Andrew Guterman op drums, Junior Watson op gitaar, Kedar Roy op bas en Fred Kaplan op piano en orgel zorgen voor het instrumentale genot. Daarna volgen de drie nummers die werden geschreven door Willie Dixon. Te beginnen met het swingende 'Don't Mess With The Messer' dat gezongen wordt door de krachtige en rauwe stem van Diunna Greenleaf. Pianist Fred Kaplan en harpspeler Bob Corritore schitteren weer in het instrumentale gedeelte. Saxofonist Doug James kruidt het gehele nummer met krachtige riffs en zijn saxofoon solo is van uitstekende kwaliteit.

De titeltrack 'Spider In My Stew' is een slowblues, die met veel gevoel en emotie gezongen wordt door Lurrie Bell. De gevoelvolle snarensolo's van Bob Margolin en Lurrie Bell zijn een lust voor het oor. Daarna gaat het ritme de hoogte in voor een verschroeiende versie van 'Wang Wang Doodle'. Shy Perry zingt het nummer met grommende stem en de backing vocals van BillHowl-N-Madd Perry maken het vocale gedeelte helemaal af. Met uitstekend, gruizig mondharmonica werk blaast en zuigt Bob Corritore een geweldig slot aan deze erg dansbare en genietbare song. Het swingende 'Drop Anchor' trekt hij met zijn geliefkoosde instrument dan weer op gang. Met zijn warme orgelklanken draagt Doc Holiday de melodie van de melodieuze slowblues 'Sleeping With The Blues'. Er klinkt pijn en verdriet in de warme stem van Johnny Rawls en zijn gevoelvolle gitaar riffjes geven deze slowblues nog een extra touch. Bob's goede vriend John Primer mocht niet op dit album ontbreken. Primer zingt het heel dansbare, door J.B. Lenoir geschreven 'Mama Talk To Your Daughter'. Een schitterende Bob Welsch op piano, John Primer op gitaar en Bob Corritore op mondharmonica geven kleur aan dit aanstekelige nummer. Blueszangeres Francine Reed laat horen dat ze nog steeds over een volle en prachtige stem beschikt in de meeslepende blues ballade 'Why Am I Treated So Bad'. Net als in 'Big Mama's Soul Feed' zijn de gitaristen Kid Ramos en Johnny Main van de partij. De klanken die beide heren uit hun sixstring toveren is weer van uitzonderlijke kwaliteit.

Een andere ballade is het door Bob Corritore's mondharmonica gedreven 'Soon Forgotten', dat hier gezongen wordt door Willie Buck. Fred Kaplan kruidt dit trage nummer met heel fijne en prachtige piano riffjes. De lome blues shuffle 'I Can't Shake This Feeling' is het tweede nummer met Lurrie Bell achter de microon. Met een knappe baslijn zorgt Troy Sandow voor een uitstekende groove en Bob Margolin en Lurrie Bell verwennen ons weer met heerlijk gitaarwerk. Alabama Mike mag zelfs drie nummers zingen. Na 'Spider In My Stew', 'Drop Anchor' zingt hij ook het swingende 'Look Out'. Instrumentaal is het genieten van het uitstekende toetsenwerk van Fred Kaplan op de piano en het orgel, het gevoelvolle snarenwerk van gitarist Junior Watson en het machtige mondharmonica spel van Bob Corritore. Het album wordt afgesloten met de Bob Dylan cover 'I Shall Be Released'. Francine Reed is de zangeres van dienst en Michael Reed verzorgt de backing vocals. Kid Ramos en Johnny Main laten nogmaals horen dat ze erg begaafde gitaristen zijn.  Hoewel er met 'Big Mama' Soul Food' en 'Sleeping With The Blues' maar twee nieuwe, onuitgegeven  nummers op het album 'Spider In My Stew' staan, is het een zeer genietbaar en gevarieerd album dat een breed publiek kan bereiken. De afwisseling van prachtige stemmen en uitstekende muzikanten hebben daar een groot aandeel in. Ook de inbreng van mondharmonica virtuoos Bob Corritore mag zeker niet vergeten worden. Hij weet met zijn klasse blaas en zuigwerk op de mondharmonica, zijn stempel te drukken op elke song van het album. (7,5/10)

01. Tenessee Woman (feat. Oscar Wilson)
02. Big Mama's Soul Food (feat. Sugaray Rayford)
03. Whatcha Gonna Do When Your Baby Leaves You (feat. Alabama Mike)