BLUE MOON MARQUEE - BARE KNUCKLES & BRAWN

Album Review

Album: 
BLUE MOON MARQUEE - BARE KNUCKLES & BRAWN
Artist: 
Blue Moon Marquee
Record Label: 
Eigen beheer
Style: 
Vintage Jazz & Blues, Swing Blues
Date: 
19/07/2019
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
BLUE MOON MARQUEE - BARE KNUCKLES & BRAWN
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Blue Moon Marquee is een Canadese gypsy blues band uit de Badlands van de Rocky Mountain prairies en bestaat uit zanger/gitarist A.W. Cardinal en uit Jasmine Colette die de zang, bas en drums voor haar rekening neemt. Blue Moon Marquee werd gevormd na een jam sessie in februari 2012 en sindsdien doorkruisen ze al zeven jaar het land. Ze spelen folk, blues, jazz en rock en ze speelden overal. Van clubs, op markten, in concertzalen en op festivals. Blue Moon Marquee is een live duo met het geluid en de energie van een volledige band. De band wordt gewaardeerd om hun authenticiteit en de manier waarop ze in hun songs, gevoelige en emotionele verhalen vertellen. Het duo bracht al drie albums uit, in 2013 was er 'Stainless Steel Heart', in 2014 'Lonesome Ghosts' en in 2016 'Gypsy Blues'. In 2016 werd Blue Moon Marquee
genomineerd voor een Maple Blues Award, in de categorie van beste nieuwkomer van het jaar. Ze werden eveneens genomineerd voor Indigenous Artist of the Year (2017), gepresenteerd door Aboriginal Peoples Television Network (APTN). De liedjes van Blue Moon Marquee hebben een zware dosis sfeer en textuur, met een voorliefde voor dichterspersonages en korrelige instellingen. Het is deze verbinding met de arbeidersklasse die zoveel mensen naar hun muziek lokt. Na zeven jaar samen spelen heeft de groep een aparte, persoonlijke stem ontwikkeld die in elk nummer te horen is. Het resultaat is een aanstekelijke mix van vroege blues, jazz, country en populaire liedjes met een eigentijdse en relevante uitstraling, die zeer luisterbaar zijn en geweldig om te dansen. Op achtentwintig juni verscheen hun nieuwe album 'Bare Knuckles & Brawn', met daarop elf originele, door Blue Moon Marquee geschreven nummers.
 
 
 
 
 
 
'Bare Knuckles & Brawn' werd opgenomen in de Afterlife Studios, gevestigd in hetzelfde gebouw als de voormalige Mushroom Studios in Vancouver. In overeenstemming met hun voortdurende esthetiek van het herscheppen van een vintage jazz en blues vibe, werd dit album opgenomen op een 2 inch tape met vintage RCA microfoons, waardoor de warme en uitnodigende toon werd opgewekt. De opener 'Big Black Mamba' gaat over de oliewinning. Met zijn rokerige, rauwe stem zingt A.W. Cardinal dit nummer met veel passie. Het Latijns mamba ritme geeft 'Big Black Mamba' een zwoele vintage touch. Toetsenist Darcy Phillips levert uitstekend werk op de piano en het Hammond B3. Je kijkt misschien verrassend, maar A.W. en Jasmine laten zich op dit album begeleiden door een viertal muzikanten. Jerry Cook laat zich ook al meteen opmerken met een erg knappe solo op de klarinet. We blijven in het verleden rondhangen, maar nu met het swingende en melodieuze 'Smoke Rings For My Rider'. Drummer Jimmy Badger en contrabasspeelster Jasmine Colette zorgen voor een heerlijk swingende groove en de blazers geven 'Smoke Rings For My Rider' een big band vibe. Met een geweldige saxofoonsolo zet Jerry Cook de kers op de taart. Het blijft swingen tijdens 'Fever Flickering Flame', waarin Jasmine Colette voor een prachtige tweede stem zorgt. A.W. Cardinal laat ons genieten van zijn sterk vingerwerk op de gitaar. Verder zijn er prachtige solo's van Darcy Phillips op piano, Jerry Cook op saxofoon en Jack Garton op trompet.
 
 
 
 
 
In het zwoele jazzy bluesnummer 'Hard Times Hit Parade', een nummer dat gaat over hebzucht en proberen te overleven in de steeds groter wordende welvaartskloof, horen we voor het eerst op het album de prachtige en verleidelijke stem van Jasmine Colette. Het ingetogen trompet en pianowerk passen perfect in de sfeer van deze song. Darcy Phillips etaleert nogmaals zijn klasse met een knappe Hammond solo. De albumtitel 'Bare Knuckles & Brawn' komt uit de song 'As I Lay Dying', een song over feminisme. Darcy Phillips draagt de melodie met zijn warme Hammond klanken en gitarist A.W. Cardinal verwent ons met prachtig vingerwerk op de snaren van zijn sixstring. Ook in het swingende 'High Noon' weet A.W. Cardinal te bekoren met zijn uitstekend snarenwerk. Met strak slagwerk neemt drummer Jimmy Badger de intro voor zijn rekening en trompettist Jack Garton schittert met een knappe solo. Voor het swingende, jazzy getinte 'The Real Devil Himself', een nummer waarvan je dadelijk vrolijk wordt, komt gastmuzikant Paul Pigat zijn vaardigheden op de gitaar etaleren met prachtig en vloeiend jazzy gitaarwerk. 'Big Smoke' is één van de meest bluesy songs op dit album. A.W. Cardinal en Jasmine Colette lijken ook een beetje bang te zijn voor de gevolgen van de klimaatverandering. Het is een actueel onderwerp dat vele mensen op deze aardbol zorgen baart. 'Big Smoke' heeft een sterk refrein, dat uitnodigt om mee te zingen. A.W. Cardinal levert hier een erg knappe vocale prestatie.
 
 
 
 
 
 
Het duo neemt ons mee naar New Orleans voor het NOLA geöriënteerde '52nd Street Strut'. Met haar prachtige, fluweelzachte stem brengt Jasmine Colette een eerbetoon aan Billie Holliday. Met een strakke drum intro trekt Jimmy 'Hollywood' Badger dit uitstekende nummer op gang. Buiten haar prachtige vocale werk zorgt Colette op de contrabas ook nog voor een heerlijke groove. Jerry Cook en Jack Garton, de blazers van dienst geven het nummer een groot New Orleans Brasband gevoel. Blue Moon Marquee keert terug naar de gipsy blues en jazz in het gevoelvolle 'Wayward'. Darcy Phillips draagt de melodie met zijn warme Hammond klanken en Mister Cardinal levert weer fijn en gevoelvol gitaarwerk af. Het album sluit af met de meeslepende en melancholische ballade 'Lost And Wild', dat heerlijk pianowerk van Darcy Phillips bevat en dat gezongen wordt door de weemoedige stem van A.W. Cardinal. Blue Moon Marquee haalt het beste uit de vintage muziek, die bijna een eeuw oud is, om te gebruiken in onze moderne tijd. Dat deden ze al in hun vorige albums en dat doen ze ook op het nieuwe album 'Bare Knuckles & Brawn'. Blue Moon Marquee benadert de blues, folk, jazz en rock muziek op hun manier en vanuit hun standpunt en dat kan je alleen maar een goede keuze noemen na het beluisteren van dit album, want 'Bare Knuckles & Brawn' is een heel aangenaam album om naar te luisteren. (7,5/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
01 Big Black Mamba
02 Smoke Rings For My Rider
03 Fever Flickering Flame
04 Hard Time Hit Parade
05 As I Lay Dying
06 High Noon
07 The Real Devil Himself
08 Big Smoke
09 52nd Street Strut
10 Wayward
11 Lost & Wild
 
 
A.W. Cardinal: Zang en gitaar
Jasmine Colette:  Contrabas en zang
guest musicians:
Darcy Phillips: Piano, Hammond B3
Jerry Cook: Tenor sax, Bariton sax, Klarinet
Jimmy 'Hollywood' Badger: Drums
Jack Garton: Trompet
Paul Pigat: Gitaar op #07