BLACK CAT BISCUIT - THAT'S HOW THE COOKIE CRUMBLES

Album Review

Album: 
BLACK CAT BISCUIT - THAT'S HOW THE COOKIE CRUMBLES
Artist: 
Black Cat Biscuit
Record Label: 
Naked Records
Style: 
Blues, West Coast swing, Bluesrock, Country Blues
Date: 
22/02/2019
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
BLACK CAT BISCUIT - THAT'S HOW THE COOKIE CRUMBLES
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Black Cat Biscuit werd opgericht in 2015 door vijf mannen die hun sporen al bij verschillende bands verdienden. Nu ze elkaar gevonden hebben is er geen plaats voor plat getreden paden of grijs gespeelde covers, maar wel voor een verrassende, bij wijlen hitsige cocktail van frisse nummers gemarineerd in een special gumbo hot sauce. Black Cat Biscuit heeft in die paar jaar al een uitstekende live reputatie opgebouwd en verleden jaar wonnen ze de Belgian Blues Challenge 2018. Dit jaar in april vertegenwoordigen zij ons land op de European Blues Challenge in Portugal. Black Cat Biscuit bestaat uit zanger/gitarist Bart Arnauts ( Six-Pack, Wood & Roses), bassist Patrick Indestege ( Rhythm Bombs, Big Mama's Kitchen, Elmore D, Ale & Alley), gitarist Stanley Patty ( Doctor Rhythm, Phil Bee And The Buzztones, Rhythm Bombs, The Loveveins), mondharmonicaspeler Mark Sepanski ( The Monday Lovers, Six-Pack) en drummer Jeffrey Gijbels ( Belgium Got Talent, Festeyn) brengen op 22 februari 2019 hun debuutalbum ' That's How Te Cookie Crumbles' uit. Bart Arnauts schreef alle teksten voor de twaalf originele nummers en de muziek werd geschreven door alle bandleden. Er zijn zeker invloeden van West Coast Swing, shuffle, jazz, boogie, rauwe slide en Texas blues terug te vinden in de gevarieerde blues muziek van Black Cat Biscuit.
 
 
 
 
 
 
Het album opent met het opwindende 'Train 66', een bluesrocker met een hoog voodoo gehalte. Het begint met een uitgebreide vette slide intro uit de zelfgemaakte cigarbox van frontman Bart Arnauts. Even later komt Jeffrey Gijbels met een energieke en bulderende drumbeat de slidegitaar versterken en vanaf dat moment davert de trein met grote snelheid voort. Patrick Indestege zorgt er met een uitstekende diepe baslijn voor dat het lichtjes kriebelt in je buik en mondharmonicavirtuoos Mark Sepanski kleurt de sound van 'Train 66' met begeesterende harp riffs. Daarna wordt het gaspedaal nog iets verder ingedrukt voor het erg dansbare 'Haunting Me', een swingende jump blues, die met veel enthousiasme gezongen wordt door de erg goede stem van Bart Arnouts. Bassist Patrick Indestege en drummer Jeffrey Gijbels zorgen voor de swingende groove. Mark Sepanski tovert met uitstekend blaas en zuigwerk op zijn mondharmonica een prachtige vloeiende solo uit zijn kleine blaasinstrument. Ook gitarist Stanley Patty laat zich opmerken met een knappe pittige snarensolo op zijn six string. Met energiek slagwerk neemt Jeffrey Gijbels de intro van 'Sons Of A Vampire' voor zijn rekening. Eenmaal de andere instrumenten zich komen mengen krijgt de song een Bo Diddley beat. Er zijn verscheidene sfeer en ritme veranderingen tussen strofe en refrein. Erg mooi vind ik de harpsolo van Mark terwijl Jeffrey ritmisch op de kant van zijn snare trom blijft kloppen. Het donkere en swampy 'Parrot Woman' zullen veel muziekliefhebbers al gehoord hebben, want dit is de single die het album moet promoten en is al een tweetal maanden te beluisteren met bijbehorende promo video. Mondharmonicaspeler Mark Sepanski en gitarist Stanley Patty strooien gedurende het gehele nummer weer gretig rond met hun sterke en vette riffs.
 
 
 
 
 
 
 
Wie Black Cat Biscuit al live aan het werk zag weet dat deze band een breed spectrum aan muziekstijlen hanteert en dat is ook het geval op hun debuutalbum 'That's How The Cookie Crumbles', want met 'Ain't Got Nobody To Come Home', waarin zanger Bart Arnouts met veel emotie zingt dat er geen enkele reden is om naar huis te komen nu zijn liefde het huis verliet, gaat het vijftal de jazz weg op. In dit meer dan zes minuten durende nummer weet Patrick Instege met een uitstekende baslijn te zorgen voor een heerlijke groove. In tegenstelling met de zachte gevoelvolle snarensolo van Stanley Patty gaat de huilende harp solo van Mark Sepanski door merg en been. Het erg dansbare 'What I Really Need Is You' is een opgewekte melodieuze shuffle, waarin de gitarist Stanley Patty weer voor uitstekend vingerwerk zorgt. Met zijn zelfgemaakte cigarbox gitaar is Bart Arnauts the man in the picture tijdens de swampy bluesrocker 'He's A Fool'. Dit opwindende nummer met zijn stuwende groove is voor mij één van de hoogtepunten van het album. Er zitten heel wat Johnny Cash invloeden in het country/Americana nummer 'Bad James', waarin Jeffrey Gijbels voor een mooie drumbeat zorgt en Patrick Indestege voor een mooie lopende baslijn. Bart Arnouts zingt het nummer met veel overtuiging en Mark Sepanski is weer op een heerlijke wijze, uitdrukkelijk aanwezig op de mondharmonica. De sterke, steeds weerkerende gitaar riff van Stanley Patty is bepalend voor de sound van 'Bad James'. Het swingende 'Hey Little Kitty' is een mix van jazz en blues, met subliem blaas en zuigwerk van Mister Sepanski. Stanley Patti bewijst nogmaals dat hij over goede vingers beschikt tijdens een pittige snarensolo.
 
 
 
 
 
 
Bleef je bij het vorige erg dansbare nummer toch nog in je luie zetel zitten, dan is dat bijna ondenkbaar bij het swingende West Coast bluesje 'I Don't Know'. Met uitstekend slagwerk neemt Jeffrey Gijbels de intro voor zijn rekening. Patrick Indestege tovert weer een schitterende vloeiende baslijn uit zijn grote instrument en Stanley, Bart en Mark etaleren nogmaals hun instrumentale virtuositeit. Het verhaal van de bedrogen, verdrietige en eenzame vrouw wordt door Bart meer verteld dan gezongen in het meer dan zes minuten durende 'So Sad And Lonely'. De jongens van Black Cat Biscuit sluiten hun debuutalbum af met de country/blues song 'Goin' Home', een uptempo nummer met een knappe drumbeat, uitstekend snarenwerk en subliem mondharmonica werk. Op hun debuutalbum 'That's How The Cookie Crumbles' mag Black Cat Biscuit best trots zijn. Het is een uitstekend en gevarieerd album met een breed spectrum aan muziekgenres, met de blues als steeds aanwezige basis. Uit dit album moeten de jongens ook vertrouwen putten wanneer ze begin april België vertegenwoordigen op de European Blues Challenge in Portugal. Wij wensen ze alvast veel succes toe. Wil je Black Cat Biscuit nog aan het werk zien voor ze naar Portugal vertrekken, dan kan dit vandaag 22 februari op het Affligem Blues Festival in Delft, op 2 maart op het Hageland Blues Festival in Glabbeek, op 4 maart in DE Blauwe Kater in Leuven, op 16 maart op Blues De Stegel in Molenbeersel, op 20 maart in Spirit Of 66 in Verviers en op 30 maart op het Ridderkerk Blues festival te Ridderkerk. (8/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
Train 66
Haunting Me
Sons Of A Vampire
Parrot Woman
Ain’t Got Nobody To Come Home
What I Really Need Is You
He’s A Fool
Bad James
Hey Little Kiddy
I Don’t Know
So Sad And Lonely
Goin’ Home
 
 
Bart Arnauts - Gitaar, Zang
Patrick Indestege - Bas
Stanley Patty - Gitaar
Mark Sepanski - Harp
Jeffrey Gijbels - Drums