Ayreon – Universe, Best of Ayreon live 2CD + 2DVD

Ayreon
Provogue/ Mascot Label
Style:
Prog Rock
30/03/2018

Arjen Lucassen is al meer dan twintig jaar de man achter Ayreon. Dit is een progressieve rock/metalband. Zijn nummers zijn complex van opbouw. Zijn cd’s tellen een omvangrijke, steeds wisselende line-up. Door deze complexe opbouw van de muziek en het groot aantal muzikanten die aan zijn cd’s meewerken, treedt Ayreon nauwelijks live op. Bovendien heeft deze verlegen man plankenkoorts. Tot grote vreugde van de fans plande Ayreon vorig jaar in september 2 live shows. Die waren razendsnel uitverkocht. Er kwam een 3e show en ook die was binnen de kortste keren uitverkocht. In de drie dagen bezochten 9000 fans van over de hele wereld 013 in Tilburg. Van deze unieke show is er een dubbelalbum uitgebracht. Vanwege de grootte van de line-up is het haast onmogelijk om per nummer te vermelden wie het zingt. Bovendien zullen veel fans de meeste stemmen toch wel herkennen. De mix van nieuwe en oude nummers die tijdens deze concerten gespeeld werden gaven een mooi overzicht van de muzikale weg die Arjen Lucassen  met Ayeron afgelegd heeft. Omdat de nummers voor velen al bekend zijn, ga ik ze niet al te uitgebreid bespreken.

Tijdens de gesproken ‘Prologue’ wordt de spanning wordt opgebouwd. Je voelt dat de fans reikhalzend hebben uitgekeken naar dit concert. Ayreon kan behoorlijk bombastisch zijn, maar ‘Dreamtime’ is een rustig nummer. Ayreon staat bekend om de verschillen en contrasten in de nummers onderling. Deze contrasten zijn regelmatig binnen één nummer te horen. Alle nummers die de revue passeren zijn, zoals eerder gezegd, op eerdere albums verschenen. Maar live vertolkt in willekeurige volgorde is het een lust voor het oor. Ajren Lucassen zoekt voor zijn album en dus ook voor zijn live shows altijd de beste mensen uit. En dan blijkt ook hier. ‘Abbey Of The Synn’ is een spectaculair nummer. Maar dat geldt eigenlijk voor alle nummers. Het is duidelijk dat de fans de tijd van hun leven hadden. En terecht, want alle zangers en zangeressen zingen fantastisch. Ook hun stemmen samen zijn magnifiek. In ieder nummer, dus ook in ‘The Blackboard’ is dit het geval. Ook de muziek is magistraal. Ayreon’s muziek is soms pompeus en misschien bijna over de top. Maar hij kan ook mooie rustige nummers maken, zoals ‘Valley Of The Queens’. De stemmen van Marcela Bovio, Anneke van Giersbergen, en Floor Jansen zijn harmonieus. Dit nummer is klassiek gezongen, de muziek past daar mooi bij. Dat deze dames dit op deze manier kunnen zingen, zegt veel over hun veelzijdigheid. Want zij zijn immers ook metal zangeressen. Ayreon gebruikt graag tal van (ongebruikelijke) instrumenten in zijn nummers. Éen daarvan is digeree doo, die te horen is in ‘Loser’. Dat de sfeer in de zaal uitmuntend is, dat krijg je op de cd mee.

CD 2 start met ‘The Two Gates’. Hier hoor je goed het verschil in de kleur van de stem. De stem van de leadzang verschilt per nummer. Logisch bij zo’n uitgebreide line-up. Toch voelt het als één geheel. Het is mooi om deze verschillen te horen. ‘Magnetism’ bevat klassieke elementen, door cello, viool en fluitspel. Deze lichte en vrolijke muziek contrasteert met de stevige klanken uit de gitaar en bas.  Ayreon maakt met dit alles diepe indruk. De intro verraadt ‘Intergalactic Space Crusaders’. Dit is een duet tussen Damian Wilson, en de rauwe stem van Maggy Luyten. Als je haar niet kent, zou je nauwelijks geloven dat er een vrouw achter deze rauwe stem zit. Deze contrasterende stemmen vormen wonderwel een prima samenspel.Fans zijn door het dolle heen, want Arjen zelf verschijnt ten tonele voor ‘Castle Hall’, en ‘Amazing Flight’. Dit maakt het feest compleet voor de fans. Dat is wel te horen. De intro van ‘The Eye Of Ra’ is rustig gespeeld en gezongen. De rock neemt het over, zowel qua zang als muziek. Doordat je nu een heel koor hoort, is het duidelijk dat dit het laatste nummer is. Dit is een sublieme manier om een sublieme dubbelaar mee af te sluiten. ‘Universe’ is a must-have. Zowel voor de ‘oude’ fans, die bijna alle cd’s al hebben, als voor de nieuwkomers. In zo’n twee uur, komt er ruim twintig jaar Ayreon voorbij. Dit is een unieke en fabuleuze ervaring. De twee DVD’s zijn van uitstekende kwaliteit. Op DVD één staat het concert en op DVD twee krijg je de story achter de schermen. (8,5/10)

Tracklisting:
Disc 1
1. Prologue
2. Dreamtime
3. Abbey Of Synn
4. River Of Time
5. The Blackboard
6. The Theory Of Everything
7. Merlin's Will
8. Waking Dreams
9. Dawn Of A Million Souls
10. Valley Of The Queens
11. Ride The Comet
12. Star Of Sirrah
13. Comatose
14. Loser
15. And The Druids Turned To Stone

Disc 2:
1. The Two Gates
2. Into The Black Hole
3. Actual Fantasy
4. Computer Eyes
5. Magnetism
6. Age Of Shadows
7. Intergalactic Space Crusaders
8. Collision
9. Everybody Dies
10. The Castle Hall
11. Amazing Flight in Space
12. Day Eleven: Love
13. The Eye Of Ra

16 zangers en zangeressen.

Floor Jansen (Nightwish), Damian Wilson (Threshold), Hansi Kursch (Blind Guardian), Tommy Karevik (Kamelot), Anneke van Giersbergen (The Gentle Storm), Marco Hietala (Nightwish), Jonas Renkse (Katatonia), Mike Mills (Toehider), Marcela Bovio (Stream of Passion), Irene Jansen, Robert Soeterboek (Star One), John Jaycee Cuijpers (Praying Mantis), Edward Reekers (Kayak), Jay van Feggelen, Maggy Luyten (Nightmare) and Lisette van den Berg (Scarlet Stories).

En  diverse muzikanten

Gitaar: Marcel Coenen, Ferry Duysens

Bas:  Johan van Stratum