ANDREW CHAPMAN - WELL, IT'S ABOUT TIME

Album Review

Album: 
ANDREW CHAPMAN - WELL, IT'S ABOUT TIME
Artist: 
Andrew Chapman
Record Label: 
UpIsland Records
Style: 
Rock, Pop, Funky rock
Date: 
18/08/2017
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
ANDREW CHAPMAN - WELL, IT'S ABOUT TIME
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tijdens het optreden van Johnny en Edgar Winter in de Act III club in Houston in de late jaren zestig, had Andrew Chapman zijn eerste ontmoeting met Tony Braunagel. De twee konden het goed met elkaar vinden en Tony nodigde Andrew uit om in zijn band Buttermilk Bottom te komen spelen. In 1970 bracht deze band een single uit bij Polydor Records. Na de split van deze band richtten Chapman en bassist Terry Wilson de band The Bloontz All Stars op. Tony Braunagel werd achteraf ook lid van deze band. Ze namen in 1972 een album op en daarna trokken Andrew en nog een paar andere bandleden op tournee met Johnny Nash, die op dat moment enorm populair was door zijn hit 'I Can See Cleary Now'. Andrew Chapman stopte even later als muzikant en werd een succesvol zakenman. Regelmatig dook hij met vrienden de studio in om voor het plezier muziek te maken. Een jaar geleden besloot Andrew Chapman dat hij nog niet klaar was met de muziek en dat hij een album wilde maken. Na een gesprek met Terry Wilson, die hij nog kende van bij The Bloontz All Stars, stond zijn besluit vast. De opnames vonden plaats in studio's van Los Angeles, Londen, Houston, Nashville en Alabama. Chapman en zijn mede muzikanten stuurden hun opnames door naar toetsenist John 'Rabbit' Bundrick die zijn bijdrage er bij op plaatste. Daarna ging alles naar de LA Ultratone Studios waar Tony Braunagel de drums toevoegde. Al deze opnames werden gemixt en gemasterd door Terry Wilson. Het resultaat is 'Well, It's About Time' dat dertien songs bevat en verscheen op achttien augustus 2017.
 
 
 
 
 
 
Het album opent met de Funky New Orleans song 'That's The Kind Of Day I Had Today', waarin de stemmen van Andrew Chapman, en de bluesy backings van Teresa James en Shake Russell voor een erg goed samenspel zorgen. Het uitstekende snarenwerk van Stephen Bruton, het aanstekelige en frisse toetsenwerk van John Herron en de funky baslijn van Terry Wilson zorgen voor de sterke instrumentale omkadering. Daarna gaat Andrew aka JoJo de rock tour op met het vloeiende 'Face Of Love', waarin veel invloeden van de jaren zeventig en meer bepaald van Nick Lowe te horen zijn. Het nummer is geschreven door gitarist Stephen Bruton en het is dus niet verwonderlijk dat er uitstekende gitaar riffs in het nummer te vinden zijn, toch trekt het fris toetsenwerk van Jeff Paris de meeste aandacht naar zich toe. In de door de toetsen van Terry Wilson gedreven ballade valt nogmaals op dat de stemmen van Andrew Chapman en Teresa James echt wel goed bij elkaar passen. De uitstekende viool van Molly Thomas geven deze ballade zondermeer een heel mooie meerwaarde. Oude vriend en bassist Terry Wilson schreef het soulvolle 'Still Got The Message'. Strak slagwerk van Tony Braunagel en de vloeiende baslijn van Wilson vormen de knappe basis van deze song. Met erg knap slide werk weet Billy watts te bekoren en John 'Rabbit' Bundrick is uitdrukkelijk aanwezig met aanstekelijk toetsenwerk. In de één tegel slow 'You've Got A Lover' is het vooral genieten van het beklijvend snarenwerk van James Pennebaker op de lapsteel gitaar en de stemmen van Andrew en Teresa die weer mooi samensmelten tot één geheel. De vreemde eend in de bijt is het poppy rock nummer 'The Fit & The Feel', dat veel invloeden heeft uit de sixties en doet terugdenken aan Supertramp en Harry Nilsson.
 
 
 
 
 
 
'She Don't Mess With My Buzz' is een rocker met een funky rand. Terry Wilson zorgt voor de lopende groovende baslijn en Billy Watts kleurt het nummer met erg gevoelvol gitaar en slide werk. Net als in de vorige ballade fleurt James Pennebaker met heerlijke lapsteel gitaar klanken het trage 'Will You Recognize Me' op. Tony Braunagel op drums en Terry Wilson op bas zorgen voor de stuwende groove in de erg aantrekkelijke rocker 'Bag Of Bones'. Een uitstekende Teresa James op piano en de scheurende gitaar riffs van Billy Watts kleuren deze song instrumentaal heel mooi in. Spijtig dat 'Bag Of Bones', één van de beste nummers op het album, nog geen honderdvijftig seconden duurt. Het blijft rocken met de door Terry Wilson geschreven swampy rocker 'That Takes Some Balls'. Geen splijtend gitaarwerk hier, want er is geen lead gitaar aanwezig, wel een stomende groove en veel toetsenwerk met Terry Wilson op de Wurlitzer piano en Jeff Paris op de keyboards. In 1958 had Little Willie John een hit met 'Talk To Me' en David Chapman probeert op zijn album 'Well, It's About Time' met een modernere versie, deze zestig jaar oude crooner nieuw leven in te blazen. Of dit gelukt is zal ieder voor zich moeten uitmaken, maar mij zegt dit nummer in ieder geval niets. Geef me dan maar de afsluitende ballade 'Butterfly', dat Andrew Chapman zelf schreef. Het is een instrumentaal sobere ballade, met alleen bas, drums en toetsen, maar dat is meer dan genoeg in dit erg mooi gezongen nummer. 'Well, It's About Time' van Andrew Chapman is een aangenaam en heel gevarieerd album geworden. (7,5/10)
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
1. That's the Kind of Day That I Had Today 3:49
2. Face of Love 3:07
3. Harley Hotstuff 3:58
4. Still Got the Message 4:33
5. You've Got a Lover 4:09
6. The Fit & the Feel 2:30
7. She Don't Mess With My Buzz 4:12
8. Will You Recognize Me 4:40
9. Bag of Bones 2:29
10. Plane Ride From Paris 4:57
11. That Takes Some Balls 4:06
12. Talk to Me 3:10
13. Butterfly 3:18
 
 
Andrew Chapman: vocals
Terry Wilson: bass, keyboards, guitars, backing vocals
Teresa James: backing vocals, keyboards
Tony Braunagel: drums
John “Rabbit” Bundrick: keyboards
Billy Watts: guitars
Jeff Paris: keyboards
James Pennebaker: lap steel guitar
Willie Ornelas: drums on #6, #12
Jim Christie: drums on #7
Shake Russell: backing vocals